Van Speijk (seizoen 1) – DVD-Recensie

Talpa. Er is veel over gezegd en geschreven. Zowel voor, tijdens als na de ondergang van de zender van mediatycoon John de Mol. Wat je ook van de programma’s vindt die de zender fabriceerde; Talpa gaf een enorme boost aan het Nederlandse televisiedrama. Met succesvolle series als Gooische Vrouwen en Voetbalvrouwen en de wat mindere hoogvliegers Lieve Lust, Koppels en Parels & Zwijnen bleek Nederland ook uitermate capabel te zijn in het maken van goede dramaseries. De politieserie Van Speijk – bedacht door creative producer Pollo de Pimentel (Oesters van Nam Kee, Eigenheimers) – komt ook uit de Talpa-stal en is een sterke serie geworden.

Van Speijk speelt zich af in het stadsdeel De Baarsjes in Amsterdam, waar de Van Speijkstraat gelegen is. De problemen in Amsterdam West worden aangepakt door een zeer diverse groep mensen. De nieuwe hoofdinspecteur (Bart Oomen) moet ervoor zorgen dat hij snel zijn zaakjes op orde krijgt, omdat het op zijn eerste dag al gelijk uit de hand dreigt te lopen. De Turkse agent Altan Uslu (Cahit Ölmez) moet kiezen tussen zijn criminele familie of besluiten loyaal te blijven aan zijn agentschap. Zijn partner (Peter Faber), een norsige Amsterdamse inspecteur, moet in therapie als hij de zoveelste Marokkaan verbaal heeft beledigd. En ook de jonge hond met hooliganverleden (Tygo Gernandt), de ‘moeder van het bureau’ (Rian Gerritsen), de brave agent (Johnny de Mol), het eigenwijze blonde meisje (Loes Haverkort), de einzelgänger (Rick Launspach), de gezellige Surinamer (Quintis Ristie) en de stoerste chick van het bureau (Joy Wielkens) hebben ieder zo hun eigen problemen.

Van Speijk behandelt – in tegenstelling tot een serie als Baantjer – meerdere zaken per aflevering, waardoor het minder de vorm van een whodunnit aanneemt en je een beter beeld krijgt van de persoonlijke kant van de karakters. Zo raakt Altan Uslu verstrikt in een web van de Turkse maffia, als zijn broertje heroïne smokkelt voor hun criminele oom. Een verhaallijn als deze zit op een subtiele manier door het hele seizoen verweven. Zo hebben de meeste personages een hoofdverhaallijn – of enkele terugkerende elementen – die van invloed zijn op hun handelen in politiesituaties, als wel binnen hun thuissituatie.

Qua cast valt er weinig tot niets aan te merken op Van Speijk. Meer en minder bekende acteurs en actrices passeren de revue. Peter Faber laat zien dat hij het nog steeds kan en immer charmant blijft, zelfs wanneer hij een norsige buitenlander-hater speelt. Maar het is vooral zijn collega Altan Uslu (Ölmez) die erboven uitsteekt. Met zijn gevecht tussen zijn werk en zijn familie maakt hij grote indruk. Ölmez, die de meeste mensen zullen kennen uit Najib & Julia en 06/05, beiden afkomstig van Theo van Gogh, weet in deze rol voor het eerst écht te overtuigen. Hij liegt, bedriegt, verleidt en moet kiezen tussen zijn werk en de eer van zijn familie, iets dat bij Turken hoog in het vaandel staat. Een gevoel van beklemming bekruipt je tijdens het kijken van zijn verhaallijn, als je hem steeds verder in de problemen ziet komen; alleen om deze rol is Van Speijk al de moeite van het kijken waard.

De serie staat onder creatieve supervisie van Pollo de Pimentel, die samen met Hanro Smitsman en Anne van der Linden de regie van de eerste dertien afleveringen voor zijn rekening nam. Onderlinge verschillen tussen de drie regisseurs zijn op het eerste gezicht niet duidelijk waarneembaar. Wel valt bij alle drie het camerawerk – door Han Wennink en Rolf Dekens (Vet Hard) – op, waarbij de personages dicht op de huid gevolgd worden in bijna beklemmende close-ups. De scenario’s werden geschreven door Henk Apotheker, Stan Lapinski en Dick van den Heuvel. Zoals gezegd kent Van Speijk vele verhaallijnen die verspreid zijn over het gehele seizoen. Hierdoor blijft de drang om verder te kijken sterk genoeg, ondanks dat sommige verhaallijnen die binnen een aflevering geschetst worden niet altijd even interessant blijken te zijn. Vooral de verhalen over de huis-, tuin- en keukenproblemen werken minder goed.

De verhalen variëren van een mogelijke moord van een Marokkaanse jongen door één van de agenten (Tygo Gernandt) tot een simpele en ietwat ordinaire burenruzie. Deze wisselwerking tussen zware en lichtere thema’s is zowel de kracht als de zwakte van de serie. De variatie in verhalen zorgt ervoor dat zware thema’s niet te veel een stempel op een aflevering drukken en deze zijn luchtigheid blijft behouden. Toch zorgen de luchtige verhaallijnen er soms voor dat de grote thema’s niet geheel uit de verf komen en soms nogal snel op een zijspoor worden gezet. Wanneer een Marokkaanse jongen omkomt tijdens een ruzie tussen de Marokkaanse jeugd en de politie lijkt het geheel groots te escaleren, ware het niet dat de moord geen moord, maar een ongeluk blijkt te zijn, waarna de kous is afgedaan. In zulke gevallen had de serie zich kunnen onderscheiden door op een hardere manier de problemen aan te kaarten. Nu blijft het bij vlagen net wat te braaf en verzanden sommige afleveringen in materie zoals we deze al kennen op de Nederlandse televisie.

De serie staat in de 1.781 verhouding anamorf op de DVD. De hoes maakt onterecht melding van 1.85:1, al is het verschil klein. De serie werd grotendeels hand held gedraaid en de technische afwerking van de dvd is prima. Zo nu en dan wordt er Turks gesproken; dit wordt netjes vertaald door middel van (helaas) ingebrande Nederlandse ondertiteling. Minder netjes is het feit dat de hoes melding maakt van een Nederlands en Engels ondertitelspoor. Buiten de eerder genoemde ingebrande ondertitels is er verder namelijk geen ondertitelmogelijkheid aanwezig.

Het geluid staat in een goede Dolby Digital 2.0 track op de DVD. De track is vrij van beschadigingen en de dialogen zijn goed verstaanbaar. Door het uitblijven van échte actie gerichte scènes wordt een Dolby 5.1 track eigenlijk niet gemist.

Twaalf afleveringen van Van Speijk zijn vastgelegd op de eerste drie DVD’s. De laatste aflevering staat op de vierde DVD, samen met een handvol extra’s. In de making of (15 min), waarin o.a. Johnny de Mol, Loes Haverkort en Tygo Gernandt aan het woord komen over hun rol, worden interviews afgewisseld met beelden uit de serie en beelden op de set. Hierdoor krijg je een mooie indruk van het reilen en zeilen op de set. Tijdens de bloopers (9 min.) krijgen we enkele grappige, maar vooral enkele minder grappige dingen te zien die fout gingen tijdens het draaien. Onder een vlot muziekje zien we in behind the scenes (2 min.) een sfeerimpressie van de set. In interview met Tygo Gernandt (5 min.) spreekt Tygo Gernandt over zijn rol in Van Speijk, iets dat in de cast en hun karakters (3 min.) door de rest van de cast nog eens dunnetjes wordt overgedaan. In Sylvester goes zombie (2 min.) zien we Tygo Gernandt los gaan tijdens een improvisatie op de set over wat te doen als een zombie je aanvalt. Buiten deze extra’s vind je tevens een trailer van de serie en de trailer van Waltz onder de noemer nu ook verkrijgbaar.

ca. 640 minuten
Warner Home Entertainment
13 mei 2009