Ver van Familie – DVD-Recensie

In het bomvolle Ver van Familie van regisseuse Marion Bloem (Het Land van mijn Ouders) laat Barbie König na de dood van haar stiefmoeder alles in Amerika achter om haar doodzieke oma Em in Nederland terug te zien. Maar zit de Indische familie in Nederland te wachten op dit onverwachte familiebezoek uit Amerika?

Ver van Familie is een ambitieuze en sympathieke onderneming, waarin Marion Bloem talloze thema’s de revue laat passeren. De familie, die uit een groot aantal personen bestaat, kent een levendig, overvol en geheimzinnig verleden, dat met de terugkeer van Barbie naar Nederland eindelijk ontrafeld lijkt te worden. De sleutel ligt in handen van oma Em en Barbie, die elkaar beiden nog één keer willen ontmoeten alvorens oma de handdoek in de ring gooit. Enkele familieleden proberen deze ontmoeting echter koste wat het kost te voorkomen.

Bloem neemt uitgebreid de tijd om kenmerkende Indische gebruiken en familierituelen aan de kijker te tonen. De film oogt dan ook geregeld uitgesponnen en weinig to-the-point en kent met twee-en-een-half uur een lange speelduur, maar voelt desondanks zelden langdradig aan. Door een sfeervol production design, welke een authentiek en weemoedig gevoel weet op te roepen, aanstekelijke muziek – Bloem schreef de vele liedjes die in de film worden opgevoerd en die een wezenlijk onderdeel van het verhaal vormen grotendeels zelf – en de zichtbare betrokkenheid van zowel cast als crew, wekt Ver van Familie een sympathieke en charmante indruk.

Dat de film enkele gebreken vertoont, wordt op deze manier met de mantel der liefde bedekt. Zo zijn niet elke spelscènes even overtuigend, is de plot wat onevenwichtig en was de film beter geweest als Bloem haar liefde voor en betrokkenheid bij het Indische vraagstuk iets meer in toom had weten te houden; het credo less is more verricht vaak wonderen. Deze liefde maakt Ver van Familie tegelijkertijd echter de moeite meer dan waard. Want integer, goed bedoeld en sympathiek is het allemaal wel.

De film staat in de originele 1,78:1 verhouding anamorf op het schijfje. De beeldkwaliteit is prima. Beschadigingen zijn afwezig en de beelden ogen helder en natuurlijk. Scherpte en contrast zijn eveneens goed verzorgd. De flashbackscènes zijn voorzien van een iets grovere korrel. De optionele Engelse en Nederlandse ondertitels (enkel wanneer er een andere taal dan Nederlands gesproken wordt) staan in een fijn leesbaar lettertype en op de juiste hoogte in beeld.

Het geluid staat zowel in een Dolby Digital 2.0 track (224 kb/s) als Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) op de dvd. Beide tracks zijn vrij van beschadigingen en liggen fijn in het gehoor. Hoewel het LFE-kanaal niet vaak wordt aangesproken, verdient de 5.1-track de voorkeur door de diepere laag tijdens scènes waarin muziek te horen is of andere diepe geluidseffecten (zoals onweer) voorkomen. De dialogen zijn goed verstaanbaar.

Ver van Familie zit verpakt in een 2-disc editie. De film en extra’s staan op de eerste disc. De tweede disc betreft de soundtrack-cd. Wanneer de eerste dvd wordt opgestart, start deze met een promotionele trailer voor Oorlogswinter. Het sfeervol geanimeerde menu biedt de mogelijkheid de film te starten, de taal- en geluidsinstellingen te veranderen, een scène te kiezen of naar de extra’s te gaan. De film is opgedeeld in 28 hoofdstukken. De extra’s bestaan uit twee originele bioscooptrailers van de film, een fotogalerij en twee videoclips van het liedje ‘Oma’. De eerste versie wordt gezongen en opgedragen door Katja Schuurman, bij de tweede versie horen we de stem van Schuurman, maar zien we crewleden ‘playbackend’ optreden. Tot slot treffen we een audiocommentaar aan van de regisseuse. Deze vertelt veel over typisch Indische gewoontes en haar persoonlijke belevenissen met de thema’s en de film.

De tweede disc in deze dvd-uitvoering betreft de soundtrack-cd, met daarop 24 liedjes. Deze cd bevat zowel score-tracks, als de gezongen liedjes uit de film. De cd wordt begeleid door een informatieboekje, met daarin uniek fotomateriaal, songteksten en achtergrondinformatie. Wederom een prima verzorgde uitgave van Video Film Express.

ca. 149 minuten
26 mei 2009
Keepcase met kartonnen slipcase