Voor een paar Knikkers meer – DVD-Recensie

Voor een paar knikkers meer, een film van autodidact Jelmar Hufen, vertelt het verhaal van vier kinderen van een jaar of tien, die knikkerend hun dagen doorbrengen in een speeltuin. Als ze door twee dronkelappen (Edo Brunner en Rob Prenger) van hun favoriete speelplekje worden verjaagd, vertellen ze dit aan hun ouders. Deze hebben oog voor veel dingen, maar niet voor de sores van hun eigen kinderen. De vier kinderen besluiten als laatste wanhoopsdaad een jongetje te benaderen die een paar straten verder woont. Deze is gevaarlijk, heeft wel eens autobanden lek gestoken en drinkt koffie. Zwarte koffie.

Voor een paar knikkers meer – waarvan de titel een duidelijke knipoog is naar de films van westerngrootmeester Sergio Leone – is een korte film, gemaakt met geld van de regisseur zelf. Deze werkte, na afgestudeerd te zijn aan het gymnasium, mee aan allerlei verschillende filmprojecten, van runner tot regie-assistent, totdat hij het tijd vond een eigen film te maken.

“Knikkers” is voor een groot deel een geslaagde film. Vooral de visuele pracht valt in positieve zin op. De film werd gedraaid door cameraman Aage Hollander, die eerder verantwoordelijk was voor onder andere de VPRO Lolamoviola Sophie & Arthur en de HKU eindexamen film Hemel Boven Holland; een film over Mohammed B. Knikkers oogt enorm filmisch; enkele craneshots en vele rijders zorgen ervoor dat het drama enorm versterkt wordt. In bijna alle scènes is tevens het licht van groot belang. Vooral de scène die zich in een ruïneachtig gebouw afspeelt, kent een schitterend gebruik van licht.

Het is echter jammer dat het visuele aspect zo enorm de boventoon voert. Hierdoor wordt de inhoud nogal eens vergeten; iets waar het bij Knikkers enigszins aan schort. Het plot is eenvoudig, maar dit is niet eens zozeer het probleem. Er zijn vele films met een minder interessant plot en de vele leuke details (de jonge eenzame ‘revolverheld’ die zijn koffie zwart drinkt) zorgen voor vele amusante momenten. Het zijn juist de dialogen en de jeugdige cast die veelal te kort schieten. Zowel de dialogen als de acteerprestaties komen té gemaakt over, waardoor de film enigszins in geloofwaardigheid inboet.

Iets wat hier deels de oorzaak kan van kan zijn, zijn de gedubde stemmen van de kinderen. Regisseur Hufen weet op het audiocommentaar te melden, dat ongeveer tachtig procent van het geluid is weggegooid en dat alle stemmen zijn gedubd. Dit geeft helaas nogal een onwerkelijk gevoel, doordat de meeste stemmen net niet goed in de ruimte geplaatst zijn. Hierdoor is het goed te horen dat de stemmen later opnieuw zijn ingesproken. Wel een leuke bijkomstigheid is dat de stemmen van enkele van de ouders zijn ingesproken door Jack Wouterse, Bracha van Doesburgh, Halina Reijn en Victor Löw.

Wel is het de film te prijzen dat het, in tegenstelling tot vele andere kinderfilms, het onderwerp op een serieuze manier aanpakt en immer de doelgroep serieus blijft nemen. De muziek aan het einde van de film – gecomponeerd door Maarten Spruijt – zorgt er dan ook voor dat je met een grote glimlach op de bank achterblijft, mede door de grote knipoog die gemaakt wordt naar de grote Hollywood blockbusters.

Knikkers is gedraaid op 16mm, wat het meteen al een enorm filmische look geeft. De film staat in de originele 1.85:1 beeldverhouding op de dvd, maar is niet anamorf vastgelegd. Hierdoor is de film, ook op een breedbeeld televisie, voorzien van balken. De film is geheel vrij van beschadigingen en het ver reikende kleurenpalet dat de film in zich heeft komt hierdoor goed naar voren. De film heeft de beschikking over een optioneel Engels ondertitelspoor.

De film kent drie verschillende, in het menu apart te selecteren, geluidstracks. Eén stereo, een digital 5.1 en een Cinema 5.1. Deze laatste is een bioscoopmix. Het geluid zelf is uitstekend helder en ligt fijn in het gehoor. In combinatie met het beeld – zoals al te lezen in de recensie – werken de gedubde stemmen van de acteurs helaas niet geheel naar behoren. Regisseur Hufen heeft gedurende de film een audiocommentaar ingesproken. Sporadisch staat de filmtrack hier net iets te hard, maar Hufen’s stem blijft ten alle tijde goed verstaanbaar.

De dvd is voorzien van een mooi geanimeerd menu, waar je leuk in heen en weer kan schakelen tussen de verschillende opties. Knikkers kent enkele leuke extra’s. Bij de optie storyboard versus film zie je in twee kleine schermen de film met ernaast de storyboards getekend door Harmen van der Horst. Deze extra laat echter niet de hele tijd tekeningen zien, maar voor een groot gedeelte krijg je te zien hoe de tekeningen werkelijkheid zijn geworden. Een leuke optie, die je maar bij weinig films op dvd ziet. De twee extra betreft het audiocommentaar van de regisseur. Gedurende de speelduur van de film vertelt regisseur Hufen vele leuke wetenswaardigheden over de film en het productieproces. Een making-of wordt een beetje gemist, maar er staan 26 stills en 45 setfoto’s die een aardig inzicht geven op het maakproces van de film.

ca. 11 minuten
Kairos Films
1 september 2006