Wij Alexander – DVD-Recensie

Na het grote succes van De Brug (1990) besloot het trio Haanstra (regie), Ross (scenario) en de KRO (productie) de handen weer ineen te slaan om te werken aan een nieuw product, met als resultaat Wij Alexander (1998). Vrijwel geheel gedraaid op locatie – in Nederland, België, Tsjechië, Frankrijk en Duitsland (met scènes in Parijs en Berlijn) – was deze productie zowel qua allure als qua kosten een on-Nederlandse en ambitieuze onderneming. De kritieken verhaalden over een serie met ‘ BBC-allure’. Een vergelijking die niet alleen qua ‘look’, maar ook qua koppeling van Engels kostuumdrama aan hoge kwaliteit opgaat.

Thriller-schrijver Tomas Ross baseerde zijn scenario voor Wij Alexander op het verhaal van de derde zoon van Koning Willem III en Sophie van Württemberg. Hoewel officiële bronnen berichten dat deze Alexander slechts drieëndertig jaar leefde – van 1851 tot 1884 – en een natuurlijke dood stierf, oppert Ross in deze achtdelige dramaserie dat er een geheel complot schuilt achter de vermeende dood van de prins. Student psychiatrie Jan Giltay (Hugo Haenen) maakt in 1909 kennis met een zekere ‘patiënt nummer 4′ (Jacques Commandeur), die beweert dat hij prins Alexander is. Inderdaad weet de man opvallend veel van het leven aan het Hof. Ook van andere zijden komen steeds meer aanwijzingen dat het hier heel misschien wel eens om de ‘vergeten’ kroonprins zou kunnen gaan. Bovendien zou patiënt nummer 4 beschikken over een geheimzinnig kistje, met niet alleen belastende informatie over het vermeende complot, maar ook over Koming Willem III en diens huwelijk met Sophie van Württemberg.

Tomas Ross is erin geslaagd een boeiende intrige te presenteren, die niet alleen beklijft, maar ook ontroert. De verwikkelingen waarin hoofdpersonage Jan Giltay terecht komt, voeren de spanning onderhuids subtiel op en komen tot een uitbarsting in het broeierige, maar schitterende Parijs anno 1909. In een zorgvuldig gestructureerd geheel, lopen heden en verleden kundig in elkaar over en wordt er – ondanks dat er logischerwijs veel gesproken wordt – geen woord te veel gezegd. Regisseur Rimko Haanstra weet de serie vrij te houden van stoffig kostuumdrama en presenteert een vlot en dynamisch geheel met enkele roerende scènes.

De verwarde toestand van patiënt nummer 4 en de pogingen die Giltay onderneemt om de waarheid te achterhalen zijn hiervan de beste voorbeelden. Wanneer Jan de patiënt rechtstreeks onder zijn hoede krijgt in zijn eigen luxe huis, ontstaat er een boeiend kat en muis spel tussen de twee. Aan de kijker de taak te achterhalen wat de patiënt verzint en wat niet. Jacques Commandeur weet de verwarring en de tegelijkertijd vertederende eenzaamheid en het gevoel van onbegrip waarmee de patiënt kampt, ontroerend neer te zetten. Binnen luttele secondes schakelt hij van Koninklijke hoffelijkheid naar ogenschijnlijke paranoïde. Meest pakkend zijn de scènes waarin de kern van zijn beleving en gevoel geraakt wordt door het melancholische pianostuk ‘Rue Auber’ – onderdeel van de unieke en voortreffelijke muziekscore, gecomponeerd door Jurre Haanstra -, welke hem verlangend doet terugdenken aan vroeger. Plots lijkt het verleden zich daadwerkelijk los te maken uit zijn verwarde geestelijke en emotionele toestand en keert de innerlijke rust terug.

Hoewel Commandeur ontegenzeggelijk de show steelt in Wij Alexander, mag ook de rest van de cast niet ongenoemd blijven. Onder meer Hugo Haenen als student-dokter Giltay, Thekla Reuten als de socialistische Eveline – waaruit zich nog een dubieus en gelaagd zijplot ontspringt -, Rik van Uffelen als professor De Vreeze en Tom Jansen als professor De Zwaan – beiden betrokken bij het intrigerende complot – zijn eveneens prima op dreef. Bovendien blijken alle betrokkenen de juiste uiterlijke kenmerken te bezitten om de constant veranderende verhoudingen tussen de personages en de plot geloofwaardig te belichamen. Zowel Rik van Uffelen als Tom Jansen hebben bijvoorbeeld van nature al het vermogen om een dubbele, mysterieuze identiteit aan te nemen.

Wij Alexander is geen groots drama in de zin dat het flink uitpakt wat dure totaalshots en scènes met honderden figuranten, het grootse in de serie zit hem in het kleine gebaar in het scenario en spel en de detailrijke aankleding. Waar de kostuums allen zeer zorgvuldig vervaardigd zijn, daar passen de sfeervolle locaties en het aansprekende kleurgebruik van de decors en de kleding uitstekend bij de tijdsgeest die de productie wil vangen. Voor de buitenopnamen van de serie – met veel steegjes en (hoge) gevelgebouwen – week men met name uit naar Tsjechië. Vooral de laatste paar afleveringen, waarin patiënt nummer 4 en Giltay zich via Luik naar Parijs begeven, zijn wat de locaties betreft vaak een lust voor het oog.

Wij Alexander is kortom een spannende en meeslepende dramaproductie, die het imago van stoffig kostuumdrama vol overtuiging van zich afschudt. De prachtige aankleding, het voortreffelijke spel, de overtuigende plot en de subtiele muzikale ondersteuning maken van de serie een dynamisch, vlot en boeiend geheel.

Waardering: **** half

Op wat spettertjes en krasjes na is de print van Wij Alexander verrassend gaaf. De serie staat in de originele 1,78:1 verhouding anamorf op de dvd. Scherpte, detail en contrast zijn prima. Het prachtige kleurenpalet van de film komt uitstekend tot zijn recht. Enige nadeel is de ingebrande Nederlandse ondertiteling in de laatste twee afleveringen, wanneer er Frans gesproken wordt. Gelukkig is deze dialoog minimaal.

Het geluid staat in een simpele, maar prima functionerende 2.0 track op de dvd. De dialogen zijn goed verstaanbaar en de sfeervolle en ontroerende muziek van Jurre Haanstra komt goed uit de speakers. Beschadigingen zijn afwezig.

De serie staat verdeeld over vier schijfjes. Wanneer we de eerste dvd opstarten worden we getrakteerd op promotrailers voor andere releases van Just Entertainment. Helaas is deze promotrailer niet te skippen. Verder zijn de schijfjes kaal. De geanimeerde menu’s bieden steeds de keuze één afzonderlijke aflevering te starten, of de twee afleveringen die elke dvd herbergt achter elkaar af te spelen.

ca. 360 minuten
Just Entertainment
14 november 2008
Keepcases met kartonnen slipcase
2
16:9 Anamorf (1,78)

Met dank aan Just Entertainment voor het beschikbaar stellen van deze DVD !

Een gedachte over “Wij Alexander – DVD-Recensie

1. Deze heb ik ook op dvd en ben het met de rececent eens. Het is een spannend film met een goed verhaal met mooie beelden. De ****en een half zeker waard. En als je ff speurt dan kun je deze dvd voor bijna nop aanschaffen (ik had ‘m bij de ALDI voor €6,99)