Xmix (seizoen 1) – DVD-Recensie

De nieuwe kinderserie Xmix, van de makers van Ernst, Bobbie en de rest, combineert op pretentieloze en sympathieke wijze de gamewereld met de dagelijkse werkelijkheid. Drie helden uit een computergame komen in onze wereld tot leven als politieagent Anton weer eens geen tijd heeft een zaak op te lossen. De vijftien minuten durende avonturen worden steevast op dezelfde wijze gestructureerd, waardoor het geheel ook voor de peuters onder ons begrijpelijk is.

Nadat de hoofdbrigadier Antons kantoor binnen is gestormd en hem een nieuwe opdracht gegeven heeft, schuift deze de taak door naar de drie gamehelden (Xena, Exel en Dax) uit zijn favoriete computerspelletje ‘Xmix’. Voordat Xena, Exel en Dax de oplossing gevonden hebben, beleven ze een aantal spannende momenten en trakteren ze de jeugd op een muzikaal intermezzo, soms komisch, soms hemeltergend, maar altijd vol goede bedoelingen en met zichtbaar plezier. De afleveringen eindigen tenslotte weer bij Anton, die het trio bedankt voor hun bewezen diensten.

Ondanks dat Xmix productioneel weinig om het lijf heeft en duidelijk is toegespitst op de allerkleinsten onder ons, leidt ze nergens tot irritatie. Sterker nog, de eenvoud die het geheel uitstraalt zorgt ervoor dat de serie een sympathieke en oprechte indruk achterlaat. In tegenstelling tot het haast kleinerende Ernst, Bobbie en de rest blijft over-acting hier grotendeels achterwege – natuurlijk zijn de personages stereotype en het spel licht aangezet, maar het blijft allemaal binnen de perken – en ligt de moraal er niet meters dik bovenop. Met een speelduur van vijftien minuten per aflevering wordt het geduld van de kijker ook slim omzeild. Xmix slaagt dan ook in haar opzet en biedt vooral de allerjongste kijker pretentieloos en plezierig vertier.

De serie staat in haar originele 1,78:1 formaat anamorf op het schijfje. Beeldbeschadigingen in de vorm van spetters en dergelijke zijn afwezig. De kleuren ogen warm en zomers. Geheel vlekkeloos oogt de transfer echter niet, daar ze last heeft van filmgrain en door een postproductionele ingreep kunstmatig aandoet. De drie helden lijken in veel scènes – logischerwijs – op het scherm geprojecteerd, waardoor de scherpte van de achtergronden licht vervaagt. Geen onoverkomelijke tekortkomisch, maar af en toe wel oorzaak voor gefronste wenkbrauwen.

Op het geluid valt niks aan te merken. De Dolby Digital 2.0 track klinkt prima en ligt fijn in het gehoor. De dialogen zijn goed verstaanbaar en de muziek komt met mooie, warme klanken uit de speakers.

Via het hoofdmenu hebben we de keuze alle zeven afleveringen achter elkaar af te spelen, een aflevering los te selecteren en naar de extra videoclips te gaan. In deze sectie zijn alle zeven muziekclips, die ook in de serie voorkomen, los te bekijken.

ca. 130 minuten
Trend Media
20 oktober 2009