Zoeken naar Eileen – DVD-Recensie

In 1980 richtten Jean van de Velde, René Seegers en Leon de Winter de Eerste Amsterdamse Filmassociatie op. De laatste zorgde in veel gevallen voor het filmverhaal en scenario. Jean van de Velde nam na zijn Parfait Amour (1985) afscheid, omdat bleek dat het geld dat eigenlijk voor zijn film bestemd was, gebruikt zou gaan worden voor De Grens. Seegers en De Winter gingen alleen verder en trokken Rudolf van den Berg aan voor een nieuw project. Als vertrekpunt werd gekozen voor het boek Zoeken naar Eileen, geschreven door De Winter.

Philip, een jonge architect, raakt compleet van slag als zijn vrouw Marian omkomt bij een auto-ongeluk. Hij wil niet accepteren dat hij zonder haar verder moet en weet niet meer wat hij met het leven aan moet. Uiteindelijk besluit hij de boekhandel van zijn verloren vrouw voort te zetten. Op een dag komt een Ierse vrouw, Eileen, binnenlopen en vraagt ze naar het boek Tristan & Isolde. Eileen lijkt sprekend op Marian en Philip probeert met haar aan de praat te komen. Eileen gedraagt zich echter geheimzinnig en Philip twijfelt in eerste instantie aan zijn eigen verstand; is Marian toch niet overleden? Hij besluit Eileen achterna te gaan, maar verliest haar na een poosje weer uit het oog. De gedachte aan Eileen laat Philip echter niet los. Ze is inmiddels spoorloos verdwenen en Philip zoekt haar overal. Tijdens zijn zoektocht komt hij beetje bij beetje achter de waarheid en raakt hij verzeild in een mysterieus avontuur.

Rudolf van den Berg debuteerde in 1984 met Bastille, een film die destijds door velen werd omschreven als een veelbelovend debuut. Een jaar later maakte hij de documentaire Stranger at Home, over een vriend die voor het eerst sinds achttien jaar terugkeert naar Palestina. Deze documentaire bleek in 1987 een van de aanleidingen voor Israël te zijn om een wereldwijde distributie van Zoeken naar Eileen tegen te houden. Cannon zwichtte onder deze druk en hield de distributie beperkt tot enkel het Nederlandstalige afzetgebied.

Of dat een spijtige zaak is of niet, valt moeilijk te zeggen. Feit is wel dat Zoeken naar Eileen kwalitatief absoluut geen verkeerd figuur zou hebben geslagen in het buitenland. Rudolf van den Berg toont zich met deze film een bijzonder bekwaam regisseur, die zowel de drama- als de thrillerfacetten beheerst en oog heeft voor detail.

Zoeken naar Eileen laat zich het beste omschrijven als een tragisch liefdesdrama, met een thrillerachtige ondertoon. Het eerste deel van de film is ronduit briljant. De meeslepende en dromerige manier waarop Van den Berg het drama inleidt, de manier waarop beeld en muziek elkaar ondersteunen en de manier waarop met name Hoffman zijn spel doseert, zorgen ervoor de de emoties niet alleen zichtbaar, maar ook voelbaar worden. Niet alleen de inleiding op het tragische verlies van Marian is een hoogstaand staaltje cinema, ook daarna worden we in het eerste deel van de film nog getrakteerd op een aantal schitterende scènes, waarin oog is voor elk detail en de spelers niet alleen met woord of gezichtsuitdrukkingen een gevoel duidelijk maken, maar de emoties met hun hele lichaam en ieder klein detail daarvan overbrengen.

Op het moment dat Philip in aanraking komt met de man van Eileen, is de zoektocht van Philip niet alleen een naar zijn verloren liefde, maar ook een naar de waarheid achter het geheimzinnige gedrag van Eileen. De snel over zijn toeren zijnde man van Eileen, Marc, weet vanzelfsprekend meer van haar mysterieuze houding en vertelt het verhaal aan Philip. De spanning in dit gedeelte van de film is niet bijster hoog, maar Van den Berg weet door een aantal sterke shots en de relativerende humor dit middendeel toch een extra tintje mee te geven. Dat het tempo ietsjes inzakt, wordt hem hierdoor vergeven.

Zoeken naar Eileen eindigt vervolgens zoals elke droom dat zou doen. En ook hier weet Van den Berg door middel van de prachtige wisselwerking tussen de beelden en muziek en de chemie tussen Hoffman en Anthony iets los te maken bij de kijker. Zoeken naar Eileen is één groot sprookje; een meeslepend sprookje, met prachtig spel en mooie, versterkende muziek en beelden. Wat wil je als kijker, buiten het iets mindere middengedeelte, nog meer?

FILMGESCHIEDENIS
Schrijver Leon de Winter had eerst de ambitie het verhaal zelf te verfilmen. Vrijwel direct na publicatie van het boek schreef hij een scenario, maar kwam er snel genoeg achter dat hij de regie beter aan iemand anders kon overlaten (“Je valt eigenlijk in herhaling. Die tijd kun je beter besteden aan het schrijven van een nieuw boek.”). Toen Rudolf van den Berg zich aansloot bij de “Eerste Amsterdamse Filmassociatie van 1980” en naar een geschikt onderwerp voor een film zocht, toverde De Winter zijn scenarioversie van Zoeken naar Eileen weer tevoorschijn. Van den Berg vond het echter veel te literair geschreven en ging samen met De Winter aan de slag om het verhaal meer beeldend te maken. Hans Kemna was inmiddels al op pad gestuurd om geschikte hoofdpersonen te vinden. Hoewel Thom Hoffman eigenlijk te jong was voor de hoofdrol, besloot Kemna de gok te wagen en hem voor te dragen bij de regisseur. Deze ging uiteindelijk overstag, waardoor van het boek niet veel meer dan het uitgangspunt overeind bleef. Rudolf van den Berg vond in Engeland Lysette Anthony als tegenspeelster. Na de première op 24 september 1987 bleken zowel publiek als pers redelijk positief gestemd en mede dankzij de hit “How can we hang on to a dream” van Tim Hardin werd de film goed bezocht.

In tegenstelling tot wat de hoes vermeldt, is de film niet 16:9 anamorf vastgelegd, maar hebben we te maken met een verknipte 4:3 fullscreen versie. We missen hierdoor redelijk wat beeldinformatie, erg zonde. Buiten dat oogt het beeld wel goed, mooi strak (af en toe wat korrelig) en vrijwel geheel ontdaan van vuil of spetters. Op de momenten dat er Engels gesproken wordt, is er een fijn en goed verzorgd ondertitelspoor aanwezig.

De film is voorzien van een Dolby Digital 2.0 track (224 kb/s). Zoeken naar Eileen is voorzien van prachtige begeleidende muziek van de hand van Pim Kops en Boudewijn Tarenskeen. Tijdens de spanningsopbouwende deuntjes wordt het LFE kanaal uitstekend benut en klinken de diepe tonen mooi vol, met veel laag en daardoor extra onheilspellend. Ook de soundtrack “How can we hang on to a dream” van Tim Hardin komt goed uit de speakers. De dialogen zijn goed verstaanbaar.

Het primitieve menu van de dvd bevat de optie om de film af te spelen of naar een bepaalde scène te gaan. De film is opgedeeld in 12 hoofdstukken, maar pas op: wanneer u de film automatisch afspeelt, springt deze na hoofdstuk 11 plots terug naar het hoofdmenu. U dient dan handmatig via het menu het twaalfde hoofdstuk alsnog te selecteren. Helaas is deze release verder zo kaal als de kruin van Jack van Gelder.

ca. 98 minuten
Universal Pictures
16 september 2004
2
4:3 Fullscreen

Een gedachte over “Zoeken naar Eileen – DVD-Recensie

1. Een klein weetje is dat een cameraman tijdens de opnames van de film hopeloos verliefd werd op Lysette Anthony. Het was, gelukkig voor de cameraman, wederzijds. Zij kregen een relatie. Of zij nog bij elkaar zijn zou ik niet kunnen zeggen.