Zwartboek (LE) – DVD-Recensie

De Limited Edition komt in een luxe verpakking met naast de 2-disc Special Edition DVD de originele soundtrack op cd en een veertig pagina’s tellend boekje met daarin storyboards, foto’s en aantekingen uit het originele script van regisseur Paul Verhoeven.

Wanneer het onderduikadres van de mooie joodse zangeres Rachel Steinn per ongeluk wordt gebombardeerd, besluit ze om met een groep joden de Biesbosch over te steken naar reeds bevrijd gebied. De boot stuit echter op een Duitse patrouille en alle vluchtelingen worden op brute wijze afgeslacht. Alleen Rachel weet te ontkomen.

Ze sluit zich aan bij het verzet, en weet als Ellis de Vries aan te pappen met de hoge Duitse SD-officier Müntze. Deze is erg van haar gecharmeerd en biedt haar een baan aan. Het verzet heeft ondertussen het plan opgevat een groep gevangen genomen verzetslieden te bevrijden met hulp van Ellis. Dit mislukt jammerlijk omdat het verraden is. Ellis wordt zowel door het verzet als door de Duitsers als schuldige aangewezen. Met Müntze aan haar zijde duikt ze weer onder, samen het einde van de oorlog afwachtend. De bevrijding brengt Ellis geen vrijheid; zelfs niet wanneer ze de echte verrader weet te ontmaskeren.

Zwartboek markeert de terugkeer van Paul Verhoeven naar de Nederlandse cinema. Het resultaat is een grootse en meeslepende film die op elk niveau uitzonderlijk goed is gemaakt. De film is spannend, ontroerend en op momenten geestig in de typische Verhoeven stijl. Daarbij weet het gelaagde scenario zelfs actuele thema’s als terorisme en het conflict in het Midden-Oosten aan te snijden. Het script van Soeteman en Verhoeven steekt prima in elkaar en staat geheel ten dienste van de suspense en het vlotte verloop, maar is op een enkel moment wat te uitleggend.

De film bestrijdt de bekende heroische verhalen over de Tweede Wereldoorlog en laat ons een keerzijde zien met verraad en een dunne scheidingslijn tussen goed en kwaad. De regie van Verhoeven is vlot, meeslepend en spectaculair: de film laat de kijker geen moment los en weet te raken. Vooral het spel van Carice van Houten, maar ook dat van Koch, Hoffman, De Lint, Kobus en de diverse bijrollen is van uitzonderlijk hoog niveau en een genot om te mogen aanschouwen. Camerawerk, montage, production design, muziek; de gehele productie is van ongekend niveau en kan zich makkelijk meten met grote buitenlandse producties.

FILMGESCHIEDENIS
Eind 1970 klopte scenarist Gerard Soeteman bij Verhoeven aan met een aantal krantenartikelen over een groep joden. Deze joden probeerden ten tijde van de Tweede Wereldoorlog Nederland te ontvluchten, maar werden verraden en vermoord. De artikelen zouden uiteindelijk de basis vormen voor Zwartboek. Een van de joden, de hoofdpersoon van de film, overleeft de slachting en gaat op zoek naar de verrader. Ruim twintig jaar werkten Soeteman en Verhoeven in etappes aan een geschikt scenario, maar kregen het verhaal maar niet rond. Verhoeven: “Die hoofdpersoon was een jongen. En dat was ons probleem. We wisten niet hoe we hem geloofwaardig konden laten infiltreren bij de Duitsers. Drie jaar geleden vond Gerard de oplossing: de hoofdpersoon moest een vrouw zijn. Alle scènes die we in ons hoofd hadden, pasten ineens.”

Dat het uiteindelijk nog drie jaar duurde voor de film gemaakt werd, had veel te maken met het uitzonderlijk hoge budget: de film werd begroot op 17 miljoen euro. Lange tijd was het onzeker of de financiering wel rond zou komen en de opnames werden twee keer uitgesteld. Producent San Fu Maltha zocht ondertussen koortsachtig naar nieuwe investeerders en vond deze in een Duitse partner, de gemeente Den Haag en een Nederlandse investeerder. Alles was rond en men kon beginnen. Eind augustus 2005 was het dan eindelijk zover: Paul Verhoeven legde na een afwezigheid van ruim twintig jaar weer een stuk film vast op Nederlandse bodem. (GF)

Zwartboek is uitzonderlijk goed overgezet op dvd. Het 2.35:1 anamorfe breedbeeld oogt gewoonweg prachtig. De transfer is scherp met veel detail, geeft een fraaie weergave van het sfeervolle, warme kleurenpallet en heeft een uitstekend zwartniveau, ook in de vele nachtelijke scènes. Zoals het zich een recente film betaamt is de transfer geheel vrij van beschadigingen.

De film wordt automatisch Nederlands ondertiteld wanneer er Duits, Engels of Hebreeuws wordt gesproken. Tevens is het mogelijk om Engelse ondertitels of Nederlandse ondertiteling voor doven en slechthorenden tijdens de film in te schakelen.

Zwartboek staat in een Dolby Digital 5.1- en DTS 5.1-track op deze dvd. Beide geluidssporen klinken uitmuntend. In vergelijking met het DD 5.1 heeft het DTS-spoor wat meer detail. Het geluid heeft een mooie ruimtelijke spreiding met veel dynamiek en detail. Op gepaste momenten wordt het geheel ondersteund door een uitstekende laag en diepte. Beschadigingen zijn vanzelfsprekend niet aanwezig.

Disc 1:
Via de geanimeerde menu’s op het eerste schijfje kunnen we de spectaculaire bioscooptrailer van Zwartboek en drie trailers van andere A-film titels (Nachtrit, Scoop en The Wind that shakes the Barley) bekijken. Tevens kunnen we kiezen uit twee audiocommentaartracks; een van regisseur Paul Verhoeven en een tweede van schrijver Gerard Soeteman. Het audiocommentaar van beide sprekers is erg informatief, boeiend en aangenaam om te beluisteren. Verhoeven  vertelt enthousiast en geeft voornamelijk informatie over de totstandkoming van de productie en Soeteman gaat in op de historisch achtergronden en het construeren van het scenario.

Disc 2:
De eerste extra die we tegenkomen op het tweede schijfje is de 25 minuten durende Making of die destijds op RTL7 is uitgezonden. Deze informatieve featurette geeft ons een blik achter de schermen, zo kijken we mee op de set in de Babelsburg studios, de intocht in Den Haag en de opnamens in Israël. Deze beelden worden afgewisseld met fragmenten uit de film en interviews met regisseur, producent, schrijver en de cast.

Ter promotie van de film werden tientallen Making of filmpjes van een minuut of vijf voor de website geproduceerd. Jammer genoeg zijn slechts drie van deze filmpjes op de dvd terug te vinden. Het betreft de filmpjes Shit Happens (over de fameuze strontscène), De Verzetsleider (over het personage van Derek de Lint)  en Een sympathieke Nazi (over de rol van Sebastian Koch).

Tevens vinden we op de dvd een 41 minuten durende aflevering van de talkshow De Wereld Draait Door, welke geheel in het teken van de film staat. Cast en crew voeren luchtige gesprekken over de film met presentator Matthijs van Nieuwkerk en er wordt aandacht besteedt aan de premiere op het filmfestival van Venetië.

In premiére- en achter de schermen- beelden (40 min.) volgen we acteurs en regisseur op de tocht die Zwartboek maakte langs filmfestivals en de prijzen die de film won, zoals de Diamanten Film voor het behalen van één miljoen bezoekers in Nederland. Zo zien we  rodeloper opnamens en interviews tijdens het Nederlands Film Festival en de premières in Venetië en Den Haag. Tevens zijn er beelden van de Gouden Kalf uitreiking en interviews met cast en crew over hun belevenissen in het buitenland in het verslag opgenomen.

Naast de dubbbel-dvd die in een mooie kartonnen slipcase komt is het volgende nog aan deze Limited Edition toegevoegd:

Op de bijgeleverde Soundtrack CD vinden we, naast de negentien mooie nummers die componiste Anne Dudley voor Zwartboek schreef, vier nummers die door Carice van Houten in de film ten gehoren worden gebracht:

– A Hundred Years from Today
– Ich Bin die Fesche Lola
– Ja, das Ist Meine Melodie
– Ich Tanze mit Dir in der Himmel Hinein

De mooiste extra die men aan deze gelimiteerde editie heeft toegevoegd is echter een reproductie van Paul Verhoevens script. Dit mooie zwarte boekje op a4-formaat met reliëf opdruk bestaat uit scriptpagina’s van enkele sleutelscènes, voorzien van de orginele handgeschreven aantekeningen die de regisseur maakte. Tevens zijn er enkele mooie stills uit de film in het boekwerk afgedrukt.

A-film heeft met de Limited Edition een erg complete en mooie uitgave afgeleverd van Zwartboek. Technisch gezien steekt de dvd erg goed in elkaar en is er een erg mooie selectie aan extra’s beschikbaar. Deze exclusieve uitvoering biedt de consument tevens de soundtrack op cd en een mooie reproductie van Verhoevens script. Eindelijk een dvd-uitgave die een Nederlandse film recht aan doet.

ca. 138  minuten
26 april 2007
Luxe box