Zwarte Sneeuw – DVD-Recensie

De Nederlandse film- en televisie-industrie wordt nog wel eens verweten dat er te weinig ‘buitengewone’ producties zijn gemaakt; te weinig horror, mysterie en duister drama. Te weinig suspense, thriller en misdaad. Toch zijn er in de geschiedenis genoeg films en series te vinden die met één of meer van de genoemde elementen speelden. We noemen bijvoorbeeld de surrealistische en bizarre debuutfilm van Guido Pieters: Vaarwel (1973), of De Smaak van Water uit 1982. Op het gebied van de televisie vinden we onder andere Vuurzee (2006) en De 9 dagen van de Gier (2001) terug. In de serie Zwarte Sneeuw (1996) zijn zelfs alle hierboven genoemde elementen aanwezig.

Zwarte Sneeuw is geschreven door Willem Capteyn en Carel Donck. Samen bedachten zij het verhaal van Eva, een Nederlandse jonge vrouw werkzaam als au-pair in Frankrijk. Op een dag staan uit het niets haar ouders voor de deur met de mededeling dat ze uit elkaar gaan. Wat de reden hiervoor is, willen en kunnen ze nog niet zeggen. Verward en verontwaardigd over dit plotselinge en nietszeggende bezoek, krijgt Eva ’s ochtends het bericht dat haar ouders op weg naar huis een ongeluk hebben gehad. Haar moeder heeft het ongeval niet overleefd en haar vader is zwaargewond en ligt in coma.

Eva besluit terug te keren naar Nederland en ontdekt hier dat haar vader een tweede huis in Amsterdam had en bovendien een mysterieus dubbelleven leidde waar zowel zijn vrouw als kinderen niks van afwisten. Nieuwsgierig en wanhopig probeert Eva achter het geheim van haar vader te komen. Waarom besloten haar ouders om uit elkaar te gaan? Welk geheim droegen ze met zich mee? Vanwaar die haast? En waarom kwamen de twee helemaal naar Frankrijk? Stap voor stap ontrafelt Eva het mysterie en komt ze achter de harde, koele, maar tegelijkertijd ook hoopgevende waarheid.

De serie is geregisseerd door Maarten Treurniet, die eerder al een aantal afleveringen regisseerde van de hoogstaande dramaserie Pleidooi. Net als in die serie gaat het regisseren hem ogenschijnlijk gemakkelijk af. Zijn beeld- en spelregie zijn van hoog niveau en de combinatie van beiden weet de kijker op een aantal momenten subtiel te ontroeren. Hierbij moet het talentvolle oog van cameraman Wouter Suyderhoud eveneens worden genoemd. Zijn fotografie is schitterend, groots en vol met mooie shots. In samenspel met de in sommige scènes aparte belichting of digitaal toegevoegde filters of effecten wordt de onrust binnenin Eva op de kijker overgedragen en maakt het het kijken soms beklemmend en angstaanjagend. Een gevoel dat versterkt wordt door de snerpende en slepende vioolmuziek van Klaas ten Holt.

Eva wordt gespeeld door Tamar van den Dop. Als geen ander weet zij de innerlijke onrust, de gehaaste maar tegelijkertijd gecontroleerde houding en de dadendrang en doorzettingsvermogen van haar personage gestalte te geven. De personages die tijdens Eva’s zoektocht worden geïntroduceerd, hebben bijna allemaal iets mysterieus en ‘onafs’; achter de oppervlakte zit veel meer dan ze van zichzelf laten zien, maar je zult het er als kijker samen met Eva uit moeten trekken. Uit zichzelf laten ze bijna niks los en gedragen ze zich schuchter en schuw, afstandelijk en hooghartig. Het mysterie ontrafelt zich langzaam – af en toe iets té – en onheilspellend.

Door Eva’s visioenen en droombeelden, de plotselinge voetstappen en dichtslaande deuren, de regen- en onweersbuien en het dreigende sounddesign wordt er een surrealistische sfeer gecreëerd in het drukke Amsterdam. Dit contrasteert fel met het vredige en alledaagse Frankrijk, waarin het verhaal begint. In Eva’s visioenen en droombeelden is het contrast tussen de kleuren fel en worden bepaalde voorwerpen of personen bewust overbelicht. Hoogtepunt van deze surrealistische inslag vinden we in de flashbackscènes met het symbolische zwarte sneeuw en de flashback waarin Eva thuis als klein kind op de zolder speelt met een hypnotiserend ronddraaiende tol. Uit het niets begint het in huis te sneeuwen, in elke kamer.

Zwarte Sneeuw is een serie met flair en allure, symboliek en mysterie, suspense en drama; groots en tegelijkertijd nauwkeurig tot in ieder klein detail.

De serie staat in zijn oorspronkelijke beeldverhouding letterbox op dvd. Dit houdt in dat er niet optimaal gebruik wordt gemaakt van de aanwezige hoeveelheid beeldlijnen. Desondanks oogt het beeld heel behoorlijk. De scherpte en detaillering zijn ruim voldoende en de print is op wat grain en verdwaalde filmspots na vrij van beschadigingen. Het contrast is redelijk, af en toe is het beeld iets te donker. In vrij veel scènes zijn tijdens de postproductie wat digitale effecten en filters toegevoegd, om het geheel een meer surrealistische sfeer mee te geven. Deze komen goed tot hun recht. De serie is voorzien van Nederlandse ondertitels op de momenten dat er een buitenlandse taal gesproken wordt. Tevens is er Nederlandse ondertiteling aanwezig voor doven en slechthorenden. Het initiatief hiertoe moet worden toegejuicht en is absoluut een positieve ontwikkeling, helaas laat de uitvoering iets te wensen over; omdat er geen duidelijke scheiding wordt gemaakt tussen wie wat zegt in een dialoog, is het spoor soms lastig te volgen. Beide ondertitelsporen zijn optioneel.

Het geluid staat in een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) op de dvd. De track is vrij van ruis of andere beschadigingen. Er is ontzettend veel aandacht besteed aan het sounddesign en de muziek, die door de goede 5.1-track prima tot hun recht komen. De track heeft een mooi detail en bevat een degelijke diepte en laag. Op sommige momenten klinken de dialogen echter wel wat aan de holle kant.

De serie bestaat uit twaalf afleveringen van elk vijftig minuten. Deze afleveringen zijn stuk voor stuk opgedeeld in zes nette hoofdstukken. Het menu van de vier dvd’s is identiek. Ook het geanimeerde menu is prima verzorgd en straalt meteen een mysterieuze en dreigende sfeer uit. Extra’s zijn afwezig, op een bundel promotrailers voor andere dvd’s van Just Entertainment na. Deze komen we tegen bij het opstarten van de eerste dvd en zijn niet te skippen of vooruit te spoelen.

De dvd’s zitten verpakt in een luxe keepcase met daaromheen een kartonnen slipcase. Wanneer je de digipack openklapt, vind je beschrijvingen van de afleveringen terug en enkele foto’s uit de serie. Het geheel ziet er netjes en verzorgd uit.

ca. 600 minuten
Just Entertainment
7 april 2007