Recensie: Dolfje Weerwolfje

Dolfje ligt ‘s avonds zenuwachtig naar zijn wekker te staren. Morgen wordt hij al weer acht. Maar als de klok twaalf uur slaat krijgt hij meer dan hij had gehoopt. Opeens groeien er haren uit zijn lijf en schieten er twee grote oren uit zijn hoofd. Binnenin het ventje blijkt een weerwolf te schuilen. Een klein, pluizig weerwolfje.

Het guitige jongetje ziet zichzelf als een verschrikkelijk monster als hij beseft wat hij de vorige nacht heeft gedaan. De veren op de grond verraden dat een van de kippen van de buurvrouw het heeft moeten ontgelden. Gelukkig is zijn broertje nog net op tijd om de sporen uit te wissen, voordat vader en moeder met de verjaardagstaart de kamer binnen komen. Niemand mag weten wat er is gebeurd.

Griezelig
Dolfje Weerwolfje,
naar de populaire boekenreeks van Paul van Loon, is een horrorfilm op maat gemaakt voor kinderen. Het zal af en toe best spannend en griezelig zijn voor de kleinsten, maar angstaanjagend kan het niet worden. De weerwolf waar Dolfje in transformeert is klein, zacht en heeft een schattig dropneusje. Bovendien wordt hij gespeeld door Ole Kroes, die onmogelijk mensen de stuipen op het lijf kan jagen. Het hoge gegrom en de lichtelijk onhandige manier van lopen verraden dat er eigenlijk een lief knulletje van zeven achter al die haren zit.

En dat is natuurlijk ook de bedoeling. Dolfje is helemaal geen monster, maar een aandoenlijke en licht-komische variant op de klassieke bloeddorstige weerwolf. Zo is de hele film opgezet. Het scenario van Tamara Bos (Het Paard van Sinterklaas) zit vol met vrolijke en humoristische taferelen en de soundtrack ademt een warme kerstsfeer. En dat de kinderen wat houterig spelen maakt de film juist wel charmant.

Feelgood
Er is geen regisseur in Nederland die dit boek had kunnen verfilmen zoals Joram Lürsen. De regisseur van Alles is Liefde en Het Geheim weet ongeacht het verhaal een feelgood-sfeer op te roepen, zonder dat het de film gaat overheersen. Ook Dolfje Weerwolfje is een zachtaardige, onschuldige en af en toe lekker maffe film geworden. De kleintjes zullen niet de enige zijn die opgetogen de bioscoopzaal uitlopen.

Dolfje Weerwolfje (2011)
Regie: Joram Lürsen
Scenario: Tamara Bos