4 Elements

4 Elements toont op een poëtische wijze de mens in zijn strijd met de vier oerelementen. Vier plaatsen op aarde waar kameraadschap en wederzijds vertrouwen nog van levensbelang zijn. In Vuur bestrijden Russische brandweermannen bosbranden in Siberië. In Water takelen vissers in Alaska kingcrabs op uit de Beringzee. In Aarde, een ingekorte versie van Untertage, volgen we twee Duitse mijnwerkers. In het slotdeel Lucht volgen we de fysiek en mentaal martelende trainingen van de kosmonauten en astronauten voor hun lancering naar het International Space Station.

Indrukwekkend
De film 4 Elements is de eerste lange documentaire van Jiska Rickels. Zij studeerde in 2003 af aan de Nederlandse Film en Televisie Academie. Haar eindexamenfilm Untertage won prijzen op festivals in Brazilië, Duitsland, Engeland, Portugal, Spanje, Rusland, Spanje, Taiwan en Tsjechië. In Nederland werd de korte documentaire onder meer bekroond met de Prijs van de stad Utrecht en de Pathé Tuschinski Award.

De fysieke beroepen die geportreteerd worden in deze indrukwekkende documentaire gaan de strijd aan met de vier elementen; vuur, water, aarde en lucht. De overweldigende omstandigheden waartegenover die mensen zich staande moeten houden bieden fascinerende situaties, die door de regisseuse ook ten volle worden benut. Ze weet door middel van een fascinerende combinatie van beeld en geluid, zonder commentaar, de indrukwekkende verhalen te vertellen en zelfs filosofische thema’s aan te snijden. Het prachtige en originele camerawerk van Martijn van Broekhuizen en de begeleidende muziek van componist en klankkunstenaar Horst Rickels zorgen in combinatie met het sounddesign van Tom Bijnen voor een unieke ervaring.

****

4 Elements (2006)
Jiska Rickels