Alles is Liefde

“Echte Liefde Bestaat!”

Vier jaar geleden werden we verrast door het Engelse Love Actually, een caleidoscopisch portret dat zich afspeelt rond kerstmis en in acht verhaallijnen het wel en wee (vooral in de liefde) van een stel uiteenlopende personages vertelt. De film werd een groot succes en de formule werd veelvuldig gekopieerd. In Nederland hebben we nu ook onze eigen ‘Love Actually’: Alles is Liefde. Een film van Joram Lürsen, geschreven door actrice en part-time scenarioschrijfster Kim van Kooten, naar ideeën van casting director Job Goschalk.

Niet kerstmis, maar de tijd rond Sinterklaas staat centraal in Alles is Liefde. In meerdere verhaallijnen, die gedurende de film door elkaar lopen, volgen we de liefdesperikelen van diverse personages. Zo zien we Klaasje (Wendy van Dijk), die gescheiden is van Dennis (Peter Paul Muller) omdat deze zijn handen niet van van de schooljuf (Chantal Janzen) af kon houden. Klaasjes beste vriendin Simone (Anneke Blok) is een regeltante, die denkt dat ze haar leven compleet op orde heeft, totdat haar man Ted (Thomas Acda) ontslagen wordt en deze het niet aan zijn vrouw durft te vertellen. Dan is er ook nog het aankomende huwelijk van badmeester Victor (Paul de Leeuw) en begrafenisondernemer Kees (Daan Schuurmans), maar ook hier duiken wat problemen op. Victors zus Kiki (Carice van Houten) droomt van een prins op het witte paard, maar wat ze niet weet is dat een échte prins – met de toepasselijke naam Valentijn (Jeroen Spitzenberger) – van haar droomt. Een mysterieuze man uit Spanje, genaamd Jan (Michiel Romeyn), die toevallig voor de net overleden Sinterklaas invalt complementeert het geheel.

Scheldende Sinterklaas
Op het eerste gezicht lijkt het een enigszins onoverzichtelijk geheel, maar gelukkig wordt er in het begin van de film niet al te vlug tussen de verhaallijnen heen en weer gesprongen. Hierdoor is snel duidelijk wat de relatie tussen de diverse personages is, zowel binnen als buiten de eigen verhaallijn. Wanneer we het romantische komedie handboek erbij pakken, zal dat vast en zeker beginnen met de zin: “laat elke film goed eindigen” en dat het geheel hierdoor zo nu en dan voorspelbaar wordt, mag de pret niet drukken. Vooral voorspelbaar is de verhaallijn rondom stand-in Sinterklaas Jan. Deze heeft ruim twintig jaar in Spanje gewoond en wordt door enkele toevalligheden ingehuurd om Sinterklaas te spelen bij de intocht omdat ‘de echte’ sinterklaas net is overleden. Leuk is wel dat Jan niet echt zijn best doet om dé sinterklaas te zijn, maar dat hij vooral zichzelf is; een man die al twintig jaar met een enorm schuldgevoel rondloopt. Dat hij er daardoor zo af en toe een scheldwoord uitflapt, is hem geheel vergeven.

Niet alleen de verhaallijn rond Jan is vrij voorspelbaar, eigenlijk is van elke verhaallijn de afloop makkelijk te raden. De kracht van de film is echter dat ze – ondanks deze voorspelbaarheid – nooit gaat vervelen. Dit komt ten eerste én vooral door het uitstekende acteerwerk. De sterrencast met veel bekende namen levert uitstekend werk af. Van Houten is leuk als een lief, maar vooral ietwat onhandig meisje; een rol die we niet écht van haar gewend zijn. Maar ook hier weet Carice zich (uiteraard) wel raad mee en het is dan ook een groot verlies voor Nederland dat we haar in Nederlandse films een stuk minder zullen gaan zien nu de weg naar Hollywood voor haar geopend is. Ook Daan Schuurmans laat zien dat hij het acteerniveau van films als Costa en Volle Maan al ruimschoots ontstegen is, al liet hij dat al wel eerder zien in bijvoorbeeld Polleke en Knetter.

Een rol die helaas niet helemaal lekker uit de verf komt, is die van Valerio Zeno, de presentator van TMF. Zijn karakter is wel erg leuk geschreven – vooral de eerste ontmoeting tussen hem en Wendy van Dijk is heel erg grappig – maar het grootste probleem is dat Zeno iemand moet spelen van 16 jaar en dat hij ook hard zijn best doet om dit te spelen, maar het nooit echt is. Helaas, maar ook gelukkig één van de weinige missers in de casting.

Zelfspot
Zoals gezegd werd voor vrijwel elke rol – zowel grote als kleine – een bekende acteur uit de kast getrokken; zo ook voor een begrafenisscène, waarin Kitty Courbois (als zichzelf, een actrice) een stuk voorleest uit Shakespeare en hier heerlijk een eind wegschmiert en eigenlijk net iets te lang doorgaat dan gewoonlijk is. Dat men zichzelf (gelukkig) ook niet al te serieus neemt blijkt wel aan het einde van de begrafenis. Iedereen is dronken en viert uitbundig feest, terwijl er wordt opgemerkt dat het allemaal ‘acteurs zijn, en die zijn van nature nogal uitbundig’. Zulke zelfspot werkt altijd erg leuk.

Soortgelijke humor is ook terug te vinden bij de corpsbal-vrienden van Prins Valentijn, vertolkt door het trio van De Vliegende Panters (Diederik Ebbinge, Rutger de Bekker en Remko Vrijdag). Het trio maakt constant de ene na de andere seksistische en vrouwonvriendelijke opmerking met als hoogtepunt het molesteren van een 45-km auto, die daarop met een dronken Prins Valentijn voorop in de Amsterdamse gracht gemieterd wordt. Lachen gegarandeerd.

Lekkende melktieten en ontploft haar
Dat we te maken hebben met een échte romantische komedie, wordt goed duidelijk tijdens de laatste 25 minuten, waar het vanaf dan continue sneeuwt; iets wat sowieso al een romantisch beeld oplevert. Als dan bij een emotionele scène tussen Acda en Blok ook nog een stel strijkers ter begeleiding wordt ingezet, weten we zeker dat het met de rest van de mensen in de film ook wel goed zal komen.

Naast de uitstekende cast is een andere grote troef van Alles is Liefde het uitgekiende scenario van Kim van Kooten, die met films als Met Grote Blijdschap en Blind Date al eerder liet zien uitstekend werk te kunnen leveren (voor Blind Date schreef van Kooten overigens alleen de dialogen; hetgeen de film ook redde van de ondergang). Het zijn de kleine zinnetjes, de woordgrappen en de mono- en dialogen die op zichzelf niet zoveel zeggen, maar je in het geheel bij de keel grijpen, mits je je ervoor openstelt natuurlijk. De tagline van Alles is Liefde “Liefde is Als Sinterklaas: je moet er in geloven, anders wordt het niks” is leuk, maar wat ‘liefde’ daadwerkelijk is wordt velen malen leuker verwoordt door Carice van Houten: ” … dat je weet dat iemand ook nog van je houdt als je met lekkende melktieten en ontploft haar naast iemand op de bank zit”. Zó mooi is echte liefde nog nooit samengevat.

Alles is Liefde  (2007)

Joram Lürsen
Scenario: Kim van Kooten