Babaji, an Indian Love Story

“Mooie documentaire over (wan)hoop en liefde”

In een afgelegen dorpje in India woont Babaji, een stokoude man die negen jaar geleden zijn vrouw verloor. Hij begroef haar in zijn eigen tuin en daalt sinds haar dood iedere dag af in het graf naast haar; wachtend op de dag dat hij zelf sterft. Jiska Rickels (4 Elements) heeft dit verhaal verwerkt in een mooie documentaire over (wan)hoop en liefde.

Stijl
Geen voice-overs of uitleg. De film opent met een aantal mensen die de weg wijzen naar waar we moeten zijn. Iedereen weet Babaji te vinden, hij is namelijk sjamaan en veel mensen komen bij hem op bezoek voor genezing. We zien hem over straat lopen en even later volgt al een kort interview. Het is typerend voor de stijl van Rickels, waarin de kijker niet naar een verhaal kijkt, maar zich kan verplaatsen naar en inleven in een andere wereld.

De camera volgt op rustige wijze het dagelijks leven van Babaji. Er worden geen vragen opgedrongen, zodat we stilletjes de oude man in zijn dagelijkse rituelen volgen. Het levert interessante beelden op, waaruit meer spreekt dan wanneer Babaji alleen zou zijn geïnterviewd. In de interviews vertelt Babaji over zijn leven en leggen vrienden en familie uit wat hem bijzonder maakt. Af en toe komt er een komische noot voorbij, zoals de redacteur van een krant, die vooral zelf erg blij is met de bekendheid van Babaji.

Sfeer
Jiska Rickels weet net als in haar vorige documentaire een bijzondere sfeer te creëeren. Babaji, an Inidan Love Story vertelt niet alleen een verhaal, maar laat de kijker ook een andere wereld beleven. Op sommige momenten voelt dit aan als fictie, omdat Babaji met een camera in zijn buurt in feite zichzelf speelt. Het komt echter nergens geforceerd over; we kijken naar een écht verhaal over eeuwige liefde en de (wan)hoop die erbij komt kijken.

Babaji, an Indian Love Story (2009)
Jiska Rickels
Scenario: Jiska Rickels