Bikkel

“De kleine grote man”

Bart de Graaff; de kleine man met grote daden. Want als er iemand een bezig baasje genoemd kan worden, dan is het Bart de Graaff wel. Aan zijn turbulente leven kwam op slechts 35-jarige leeftijd een einde. Hij speelde op jonge leeftijd in een musical, presenteerde zijn eigen programma bij Veronica en richtte jaren later met BNN zelfs zijn eigen televisiezender op. Ter ere van het 10-jarig bestaan van deze zender en ter nagedachtenis van Bart is deze documentaire over het leven van Bart de Graaff gemaakt.

Conventioneel
BNN produceerde in 2006 al eerder – in samenwerking met Pieter van Huystee Film, die ook Bikkel produceerde – enkele korte documentaires, over allerei onderwerpen, geregisseerd door onder andere BNN’ers Patrick Lodiers en Sophie Hillbrand. Na deze korte documentaires maakte Leo de Boer (o.a. regisseur van De weg naar Bresson en editor van o.a. Madelief) de lange documentaire Bikkel, de toepasselijke naam die aan Bart de Graaf toegekend werd.

Bikkel wordt verteld door middel van een voice-over van Bart de Graaff zelf, samengesteld uit allerlei interviews die hij ooit heeft gegeven. In de loop van de documentaire zien we verschillende mensen voorbij komen die allemaal een belangrijke rol in Barts leven hebben gespeeld. Zijn moeder Marjan, zijn zus Mirjam, zijn vader Fred en zijn grote liefde Valerie; allemaal geven ze hun kijk op “die jongen die toch wel iets kon en nooit opgaf”, aldus zus Mirjam.

Bikkel is een vrij conventionele documentaire, die gebruikt maakt van veel talking heads tijdens de interviews met bovengenoemde personen. In het begin van de film wordt op een enigszins krampachtige en nogal gemaakte manier een poging gedaan de voice-over van Bart te visualiseren. Abstracte beelden van dokters en ziekenhuis bedden, als Bart vertelt hoe hij zijn dagen doorbracht tijdens één van de vele ziekenhuis onderzoeken die hij heeft moeten ondergaan.

Een lach en een traan
Het klinkt dan ook een beetje vreemd bij een documentaire over een overleden iemand, maar het is toch de persoon Bart die je het eerste half uur een beetje mist. Hierna verschijnt hij af en toe zelf op archiefmateriaal (iets wat altijd voor een glimlach zorgt) en worden de anekdotes persoonlijker; iets wat de film meteen een stuk interessanter maakt.

Zeker naar het einde toe blijkt er nog wat oud zeer te zitten tussen bijvoorbeeld moeder Mirjam en Bart’s grote liefde Valerie. Mirjam had haar twijfels bij de intenties van Valerie in de relatie met Bart. Gelukkig heeft de maker in dit geval niet voor de gemakkelijke weg gekozen en is het niet deze zijweg ingeslagen om meer hierover te weten te komen. Het had waarschijnlijk een documentaire op zich kunnen worden, maar het was niet het verhaal dat nu vertelt diende te worden.

Bikkel kent helaas enkele opstartproblemen en is zo nu en dan – door zijn lengte – niet altijd even boeiend, maar de documentaire eindigt sterk met een enorm innemend moment van zus Mirjam, waar je als kijker de hele film eigenlijk al op wachtte. Na 90 minuten lachen volgt eindelijk die traan. En dat mag.

Bikkel (2008)
Leo de Boer
Scenario: Leo de Boer, Hans Dortmans