Bollywood Hero

“De beste keuze, voor de film én voor de kijker”

Fans van Diederik van Rooijen komen aan hun trekken. Vorige maand kon er genoten worden van Neerlands eerste post-Afghanistan film Stella’s Oorlog en nu, precies een maand later, verschijnt Van Rooijens tweede bioscoopfilm Bollywood Hero in de bioscoop. Helaas wordt ook deze film klein uitgebracht waardoor, net als bij Stella’s Oorlog het geval was, minder mensen de film zullen gaan zien dan dat ze eigenlijk verdient.

Ooggetuige
Bollywood Hero vertelt het verhaal van Nick (Egbert Jan Weeber), een Nederlandse acteur die een bijrol mag spelen in Bollywood, het walhalla van de Indiase filmindustrie. Nick filmt zijn verblijf met een kleine 8mm camera om zo zijn dementerende vader een beeld te geven van wat hij allemaal meemaakt. Nick raakt tijdens het draaien van de film bevriend met hoofdrolspeelster Sita, een meisje dat door Nick behoedt wordt met iemand te trouwen die ze niet echt kent. Wanneer Nick tevens ooggetuige is van een ernstig auto-ongeluk besluit hij het heft in eigen hand te nemen en het leed dat zich voor zijn ogen afspeelt aan te pakken.

Slim
Door deze keuze raakt Nick meer en meer een reëel wereldbeeld kwijt. Kun je in je eentje de wereld redden en moet je dit wel (willen) doen? Vragen die je jezelf als kijker na verloop van tijd gaat stellen; je gaat je afvragen wat je zelf zou doen wanneer je in een situatie als deze terecht zou komen. Bollywood Hero origineel noemen gaat wat ver, aangezien we verhalen als deze al wel eerder gezien hebben, maar het geheel blijft spannend door een inventieve ingreep van Van Rooijen in de motivatie van Nick, waardoor de spanningsboog net lang genoeg voldoet.

Net als Stella’s Oorlog is ook Bollywood Hero technisch gezien van hoog niveau. Cameraman Lennert Hillige is het predikaat ’talent’ ontstegen en mag inmiddels worden geschaard in het rijtje van Guido van Gennep, Richard van Oosterhout, Jules van den Steenhoven, Menno Westendorp en enkele andere uitstekende Nederlandse cameralieden. Hillige weet dit keer de drukte, ranzigheid en ellende van Mumbai schitterend weer te geven, iets dat op een uitstekende manier meehelpt mee te gaan in het gedachtegoed van hoofdpersonage Nick.

Middenweg
Plot-wise zou de film wellicht verweten kunnen worden dat het geheel – met name naarmate het einde nadert – ietwat moralistisch aan doet. Echter, met een onderwerp van zulke proporties is het erg lastig jezelf als maker niet in de vingers te snijden. Pak het te delicaat aan en het zal als te subtiel gezien worden, pak groots uit en je zal van vals sentiment worden beticht. Diederik van Rooijen is erin geslaagd een middenweg te vinden, die wellicht niet altijd even goed werkt, maar uiteindelijk wel de beste keuze is. Voor de film én voor de kijker.

Bollywood Hero (2009)
Diederik van Rooijen
Scenario: Diederik van Rooijen