De Prins en het Meisje

Peter de Baan (bekend van onder andere het improvisatieprogramma De Vloer Op) maakte in 2004 De Kroon, een film over de problemen die Prins Willem Alexander en Maxima kenden toen ze wilden trouwen. Het Koningshuis blijkt een interessant onderwerp, want drie jaar later komt De Baan opnieuw met een ‘koninklijke’ miniserie, dit keer over de problemen – voorafgaande aan hun huwelijk – van Prins Friso en Mabel Wisse Smit.

Prins Friso – gespeeld door Fedja van Huet, die buitengewone gelijkenissen vertoont met de Prins – ontmoet Mabel Wisse Smit, gespeeld door Halina Reijn – die helaas wat minder lijkt – op een feestje, waar deze de Prins onder vale voorwendselen naar buiten lokt en de twee zich meteen tot elkaar aangetrokken voelen.

Gezeur
De film begint wat traag en wordt pas na zo’n drie kwartier wat interessanter, als de problemen om de hoek beginnen te kijken. Hier zit meteen nog een probleem; de problemen lijken voor Mabel en Friso nooit échte problemen te zijn. Friso mort en zeurt zo nu en dan wat, maar echt zorgen hoeft Mabel zich nooit te maken.

Over het algemeen is De Prins en het Meisje niet zo heel interessant geschreven. De spaarzaam goede dialogen – onder andere Mabel die ondervraagd wordt door Jan-Peter Balkenende (gespeeld door Arnoud Bos, broer van Wouter) – in combinatie met de sterke cast houden het grotendeels wél interessant. Maar toch is duidelijk te zien dat scenarioschrijver Ger Beukenkamp zijn oorsprong in het theater kent, aangezien het geheel filmisch gezien weinig interessant is en er vooral heel veel gepraat en uitgelegd wordt.

Lachen
Gelukkig kent het scenario wel subtiele en relativerende humor. Een neuspeuterende Balkenende, Mabel die aan Friso vraagt wat hij eigenlijk voor de kost doet en zinspelingen over de geaardheid van Friso door één van zijn broers doen de film goed. Gelukkig dat Balkenende ook geen typetje –  zoals we al eerder in Kopspijkers zagen – wordt. Maar JP komt er wel enigszins bekaaid vanaf; hij wordt subtiel als een lulletje rozenwater neergezet, die op geheel eigen wijze de korfbalkampioenen feliciteert. Nooit gedacht dat er om de minister-president gelachen kon worden.

Hopelijk dat De Baan voor zijn eventuele volgende film een iets filmischere aanpak probeert en de film minder laat leunen op de dialogen. Dat hij acteurs kan regisseren heeft hij met De Prins en het Meisje wel bewezen.

***

Regie: Peter de Baan
Scenario: Ger Beukenkamp