De Weg naar Cádiz

Coen en Suzanne zitten aan een tafeltje en drinken koffie. Een klassiek opgezet shot waarin de camera loodrecht op de tafel gericht staat, geeft de scène weer. Geen overzichtsbeelden vooraf, geen camerabewegingen en geen montage maar twee acteurs die de minutenlange take dragen. Regisseurs Jonathan Herzberg en Shariff Korver doen wat veel filmmakers niet aandurven: ze houden het simpel.

Wrijving
Op de avond dat de Nederlandse Coen (Bart de Vries) naar het Spaanse Cadiz vertrekt om een geërfd huis te gaan bekijken, staat zijn ex Suzanne (Lidewij Benus) voor de deur: ze wil mee. Een autoreis volgt, waarin de relatie tussen de twee personages op en neer golft tussen haat, liefde en een hoop andere gevoelens.

Eigenwijs
Op de filmacademie worden geen lange speelfilms gemaakt en ook geen tamelijke ruw afgewerkte arthouse producties. De weg naar Cadiz is een uitzondering op die regel. De film werd gemaakt door eerstejaars studenten van de Rietveld Academie en dat lijkt één van redenen van het succes te zijn: onverbloemd gerafelde randjes in script en camerawerk. De personages en hun beweegredenen worden nooit volledig helder. Regisseurs Jonathan Herzberg en Shariff Korver zijn ook niet bang voor lange, statische shots en laten in simpele camera- en lichtopstellingen de acteurs het werk doen. In de donkere scènes in de film is weinig te ontwaren door het minimale gebruik van kunstlicht. Deze ongepolijste aanpak werkt, het houdt samen met het moeilijk te doorgronden script de scènes spannend.

De weg naar Cadiz heeft de aankondiging ‘eerste film gemaakt door eerstejaars studenten van de filmacademie’ niet nodig. Het is een prima uitgewerkte arthousefilm, van een aantal eigenwijze talenten die hopelijk nog vaker van de geplaveide weg af zullen stappen.

De Weg naar Cádiz (2010)
Script: Merel Barends
Regie: Jonathan Herzberg, Shariff Korver