Duivelse Dilemma’s – Man in de Crèche

manindecreche

De afgelopen twee jaar zond HUMAN een reeks korte films uit onder de naam ‘Duivelse Dilemma’s’. In de reeks films komen de hoofdpersonages in een situatie terecht waarbij ze een keuze moeten maken, maar een juiste keuze lijkt te ontbreken. Neerlands Filmdoek bespreekt de korte films afzonderlijk. We starten met de single-play Man in de Crèche van Paul Ruven.

Robert M.
In 2010 werd Nederland opgeschrikt door een even groot als grof kindermisbruik-schandaal. Robert M., werkzaam bij diverse kinderdagverblijven, bleek jarenlang kinderen seksueel te hebben misbruikt. M. bleek slechts een radar in een breder netwerk in wat nu de Amsterdamse zedenzaak wordt genoemd.

Crècheleider
Regisseur, producent en scenarist Paul Ruven neemt in Man in de Crèche de gebeurtenissen rond Robert M. als uitgangspunt voor een kort, prikkelend, maar niet altijd even overtuigend drama. Alleenstaande moeder Inge (Sanneke Bos) brengt haar dochtertje voor het eerst naar de crèche. Ze schrikt als ze ziet dat de crècheleider een man is, maar besluit haar dochtertje toch gewoon achter te laten. Gaandeweg de dag krijgt ze echter steeds meer spijt van haar keuze.

Prikkelend
Man in de Crèche schetst een intiem en boeiend portret van een moeder die worstelt met haar gevoelens. Met de gebeurtenissen rond Robert M. in het achterhoofd, is de twijfel en angst die ze voelt begrijpelijk. De scènes waarin we Inge zien worstelen met haar eigen gedachten, dicht op de huid gefilmd en begeleid door een uitstekende soundtrack, raken dan ook de juiste snaar en zetten de kijker eveneens aan tot denken.

Dialoog
Zo interessant als de innerlijke dialoog van Inge is, zo’n dooddoener is echter de gesproken tekst. De reeks ‘Duivelse Dilemma’s’ wil de kijker prikkelen en aanzet geven tot discussies, maar in Man in de Crèche schiet men daar in de dialogen tussen de personages te ver in door. De standpunten die worden ingenomen zijn te uitgesproken radicaal en te provocerend, waardoor het geheel aan zeggingskracht en geloofwaardigheid verliest. Een iets subtielere afwikkeling van de plot had Man in de Crèche als film zelf goed gedaan, maar de algemene doelstelling van de reeks – aanzet geven tot (innerlijke) discussie – is hoe dan ook gelukt.