Dutch Touch

“Weet je, hiphop is echt heel groot aan het worden!”

Filmmaakster Ulrike A. Helmer koestert naar eigen zeggen vanaf ‘day one’ een liefde voor de hiphopcultuur. Een cultuur die zich langzaam maar gestaag in onze Nederlandse maatschappij begint te nestelen. Hoog tijd dus om het Nederlandse publiek kennis te laten maken met de muziek en levensstijl die hiphop met zich meebrengt. Met de documentaire Dutch Touch gunt Helmer ons een kijkje in de wereld van de hiphop.

Vlotte raps
In de eerste échte Nederlandse hiphop film staan drie grote en talentvolle Nederlandse rappers centraal: de commercieel meest succesvolle Brainpower, de bewust underground opererende Duvel en de opkomende ster Jay Colin. De eerste bereikte de afgelopen jaren hoge noteringen in de Nederlandse hitlijsten met nummers als “Dansplaat” en “Voel de vibe”. Duvel en Colin zijn bij het grote publiek waarschijnlijk iets minder bekend, maar zijn volgens insiders de grote sterren van de volgende generatie.

Dutch Touch neemt je mee op een ontdekkingsreis naar de cultuur en wortels van hiphop. Via de straten van Amsterdam Zuidoost, langs de straten van de Rotterdamse Maas tot aan de bakermat New York volgde Ulrike Helmer een aantal MC’s en crews in hun muzikale en persoonlijke bestaan. Door gesprekken met de rappers, registraties van optredens, battles en huiskamersessies gunt ze je een kijkje in de muziek- en leefwereld van Nederlands grootste hiphophelden.

Belangrijk bij het maken van een film over muziek, is het niet vergeten hiervan. Veel films handelend over een muziekstijl of artiest hebben vaak een schrijnend gebrek aan muziek. Dutch Touch heeft hier gelukkig geen last van. Veelvuldig worden we getrakteerd op vlotte rapscènes uit clips, gedeeltes uit optredens en oefensessies of battles. Deze zijn op de meeste momenten veel interessanter dan de gesprekken met de artiesten zelf.

Levensstijl
De gesprekken met de artiesten over hiphop, hun levensstijl en muziek zijn vaak wat oppervlakkig en rommelig. Het is interessant om te horen hoe hiphop het leven van de betrokkenen heeft beïnvloed en vaak zelfs compleet heeft omgegooid, maar helaas weet Helmer een aantal onderwerpen en achtergronden niet compleet bloot te leggen. Hiervoor vraagt ze niet diep genoeg door. De uitspraken en antwoorden van de artiesten reiken hierdoor vaak niet verder dan de oppervlakte. Dutch Touch moet het dan ook meer hebben van de raps en vele muzikale intermezzo’s. Deze hebben een aangenaam en vlot karakter, dat wordt versterkt door de minstens even vlotte montage en sfeervolle zwart-wit en kleurbeelden.

Op een aantal momenten slaagt Helmer er wel in om een gezicht aan de artiesten mee te geven. De ‘hiphopscene’ staat in de maatschappij bekend als een stoer groepje mensen die lak hebben aan alles en iedereen. Natuurlijk is dit beeld niet geheel onterecht; wanneer je ze (op televisie) tegenkomt gedragen ze zich ook op een dergelijk stoere manier. Als vrienden onder elkaar echter komen ook de andere kanten van de rappers naar boven en tonen ze dat ook zij eigenlijk gewoon zijn zoals iedereen.

Verder dan het clichébeeld
Ulrike A. Helmer schetst in Dutch Touch een aardig beeld van de Nederlandse hiphopcultuur. Door de dicht op de huid zittende camerastijl, de vlotte montage, het aparte kleurgebruik en de veelvuldig aanwezig zijnde muziek verveelt de documentaire geen moment. De gesprekken met de rappers leveren soms een aardige achtergrond over hun gedrag en zienswijzen op, maar reiken vaak ook niet verder dan de oppervlakte.

Voor de liefhebber van hiphop is deze documentaire door de vele gesprekken met en de vele muziek van hun helden waarschijnlijk een schot in de roos. Voor de bereidwillige nieuweling levert het kijkje in de hiphopcultuur een beeld op dat verder gaat dan het clichébeeld.

Dutch Touch (2006) Regie: Ulrike A. Helmer
Scenario: Ulrike A. Helmer
Producent: Egmond Film and Television