Ellen ten Damme – As I was wondering where this mixed-up little life of mine was leading to

+ De negen Levens van mijn Auto

In 2005 wordt bij de Nederlandse zangeres en actrice Ellen ten Damme borstkanker geconstateerd.  Een intensieve medische behandeling volgt en eind 2005 blijkt dat deze succesvol is geweest. Begin 2006 volgt echter wel nog een preventieve chemokuur. Documentairemaker Rob Hodselmans volgde de toentertijd 38-jarige zangeres in haar drukke en plots bizarre leven. Het resultaat, Ellen ten Damme – As I was wondering where this mixed-up little life of mine was leading to, draait vanaf 19 april in enkele filmtheaters in Nederland, met als voorfilm de korte productie De negen levens van mijn auto. Ook van deze korte film vindt u op deze pagina een recensie terug.

Ellen ten Damme
Ellen ten Damme staat bekend als een enthousiaste, levendige en ‘vrije’ jonge vrouw. Een bijna overvolle agenda met allerlei optredens – waarin ze kan doen wat ze leuk vindt: zingen, springen en gek doen – zakelijk succesvol en privé gelukkig: het lijkt haar allemaal voor de wind te gaan. Totdat in 2005 borstkanker wordt geconstateerd bij de toentertijd 38-jarige Nederlandse zangeres en actrice. Haar leven krijgt opeens een andere betekenis.

Gedurende anderhalf jaar heeft documentairemaker Rob Hodselmans Ellen ten Damme regelmatig gevolgd tijdens haar optredens, bezoeken aan ziekenhuizen en thuis, in de woonkamer. We zien haar onvermoeibaar van het ene naar het andere optreden vliegen, tussendoor ziekenhuizen bezoeken en thuis werken aan een nieuw solo-album. Ze is constant in beweging, neemt weinig rust en moet soms zelfs puzzelen om tijd vrij te maken voor medische behandelingen, ondanks dat haar leven opeens totaal op zijn kop staat.

Oppervlakkig
Genoeg stof dus om een interessant portret te maken over de mens Ellen ten Damme. Helaas heeft regisseur Rob Hodselmans verzuimd om Ten Damme te doorgronden en haar strijd, levenslust en passie voelbaar te maken. Vooral in het begin valt er weinig te beleven. Hodselmans schetst op ietwat saaie en omslachtige wijze een beeld van een bekende Nederlander, wiens leven voor de buitenwereld slechts begrepen kan worden door de roddels uit diverse tijdschriften. Hiermee legt hij echter wel een goede basis voor zichzelf, waarmee hij in de tweede helft van de film zélf het initiatief kan nemen om een echt en waar beeld te geven van Ten Damme’s leven. Helaas weet hij slechts op enkele momenten verder te reiken dan de oppervlakte. In de weinige conversaties die worden gevoerd met de zangeres ontlokt hij niet meer dan een handvol interessante en persoonlijke uitspraken.

Beeldtaal
Ellen ten Damme – As I was … is een documentaire met veel contrasten. Hodselmans probeert door middel van contrasterende beeldtaal de kijker mee te slepen in de moeilijke periode in het leven van de Nederlandse zangeres. Op enkele momenten lukt dit goed; bijvoorbeeld wanneer hij de beelden van een druk springende en uitbundig zingende Ten Damme afwisselt met shots waar ze rustig – bijna verstild – in een stoel zit met een infuus in haar arm. Of de scène waarin ze besluit haar hoofd kaal te scheren na een chemokuur. Even dreigt ze de controle over zichzelf en de situatie te verliezen, maar door een kleine en simpele opmerking wordt de toestand gerelativeerd en gaat ze weer vrolijk verder met haar leven. Op die momenten besef je dat er veel meer inzit, maar het echte gevoel, de explosie; hij komt er niet.

***

Ellen ten Damme – As I was wondering where this mixed-up little life of mine was leading to  (2007)
Rob Hodselmans
 Producent: Zeppers Film & TV
 Camera: Rob Hodselmans
 Muziek: Ellen ten Damme, Robin Berlijn
 Montage: Govert Janse
 Met: Ellen ten Damme, Hans Sierhuis, e.v.a.
 Taal: Nederlands, Duits
 Duur van de film:  66 minuten / Kleur
 Distributie: Cinema Delicatessen
 Te zien vanaf: 19 april

Voorfilm: De negen levens van mijn auto (2006; 9 minuten)
Een film van Astrid Bussink.

In deze negen minuten durende korte documentaire gaat regisseuse Astrid Bussink op zoek naar het verhaal achter een klassieke, oude kever. Een versleten, levenloze auto. Helemaal ‘leeggereden’ door verschillende bestuurders. Het autowrak werd gevonden op een dumpterrein. Bussink ging vervolgens op zoek naar het verhaal achter deze auto en praatte met diverse ex-bestuurders. Deze vertellen hun verhaal, van begin tot eind. Allen spreken vol liefde en vertedering over de auto. De aanblik van de kever heeft ze letterlijk verleid, ze werden verliefd op deze kleine, knusse kever. Een van de ex-bestuurders heeft het er nu nog moeilijk mee wanneer zijn vrouw spreekt over de auto als auto; voor hem was en is de kever meer dan dat. Allen denken ze met weemoed terug aan de tijd waarin de auto nog van hun was. Het resultaat is een warm en vertederend portret van een aandoenlijk autowrak.