Ex Drummer

“Een hallucinerende waterval van beeld, geluid en Brusselmans”

Het moest er vroeg of laat van komen, een film naar het werk van het enfant terrible der Vlaamse letterkunsten; Herman Brusselmans. Het speelfilmdebuut van reclamemaker Koen Mortier trakteert de kijker op een hoogstandje van Vlaamse cultuur: een hallucinerende waterval van beeld, geluid en Brusselmans.

Ieder Vlaams dorp heeft een rockband, wereldberoemd onder hun eigen kerktoren proberen ze op een aandoenlijke manier de top te bereiken en kopiëren ze het drugsmisbruik van hun idolen, maar het blijven losers tot het eind van hun dagen. Ze ondergaan dit afschuwelijke leven in de naam van rock & roll.

Drie gehandicapte gasten met een rockband zijn op zoek naar een drummer, roem en succes. Ze vragen Dries, een bekend schrijver, hun band te completeren. Dries hapt toe en beslist dat zijn handicap zal zijn dat hij niet kan drummen. Als een ultieme, maar teven duivelse god daalt hij de berg af om zich te mengen tussen het hulpeloze klootjesvolk. Met de komst van deze manipulator wordt ook de toekomst van de band op het spel gezet en zal het niet lang duren voor de andere leden elkaars bloed kunnen drinken. Toch weten ze zich te plaatsen voor de lokale rock rally waar ze het op moeten nemen tegen hun grootste concurrent, Harry Mulisch. Hun enige toekomst is uiteindelijk geschreven in perfect punk idioom: “No Future” …

Na internationaal succes te hebben geoogst met de korte films Ana Temnei en A Hard Day’s Work in het midden van de jaren ’90, richtte regisseur Koen Mortier zich met het productiehuis CZAR op de reclamewereld. Ondertussen werkte hij aan het scenario voor zijn speelfilmdebuut Ex Drummer, waarvoor hij een uitschrijfpremie van het NOPKOW PROGRAMM in Berlijn ontving. De film is de verfilming van het gelijknamige boek van populaire Vlaamse schrijver Herman Brusselmans.

Op het eerst gezicht lijkt hoofdpersonage Dries een sympathiek en menselijk individu te zijn. Hij leeft een veilig leventje, drijvend op zijn roem als auteur, heeft een knappe vriendin en is zeker niet arm. Toch besluit hij zich in de wereld van het klootjesvolk te storten om hen van dichtbij te kunnen aanschouwen en manipuleren. Naast de fijnzinnige en nihilistische depictie die Mortier ons  van het Vlaamse gepeupel én het elitaire gedrag van succesvol schrijver en drummer met een handicap Dries geeft, biedt Ex Drummer met het aansnijden van deze onderwerpen ook voldoende humor. Hieraan dragen zeker het prachtige West Vlaamse dialect – lang leve de ondertiteling – en de typische Brusselmans-combinatie van nihilistische humor, geweld, haat, liefde en een lost-generation bij.

De rollen worden uitstekend neergezet door de vrij onbekende acteurs, aangevuld met het talent van Belgisch rasacteur Francois Beukelaers. Een van de meest toonaangevende elementen van de film is de muziek, die samen met het fantastische camerawerk van Glynn Speeckaert de kijker de film in ware extase laat beleven. De prachtige soundtrack wordt mede  verzorgd door de Belgische band Millionaire, die tevens de nummers voor de band van Dries en zijn gasten, The Feminists, inspeelde. Gevuld met heerlijke nihilistische humor, ondersteund door een fantastische soundtrack en visueel overweldigend is Ex Drummer een Belgische productie van formaat geworden.

**** half

Ex Drummer (2007)

Regie: Koen Mortier