Het Echte Leven

In 1995 verbaasde Robert Jan Westdijk vriend en vijand door het Gouden Kalf voor Beste Film voor ieders neus weg te kapen met zijn debuutfilm Zusje. Het grote nieuwe talent leek in Nederland op te zijn gestaan. Siberia, een film over het Amsterdam van de jaren negentig volgde, om in 2003 opnieuw enkele Kalveren te winnen met Phileine Zegt Sorry. Beide films waren echter minder sterk en vooral minder eigen dan Zusje. Na vijf jaar – en veel bloed, zweet en tranen later – is Robert Jan Westdijk terug, met een film die weer geheel in lijn ligt met zijn debuutfilm. Geweldige acteurs, een geheel eigen beeldtaal en een sterk scenario.

Geestig
Regisseur Martin Zomer (Ramsy Nasr) maakt een film getiteld “Het Echte Leven” over een man (Milan; gespeeld door Martin) die zijn vriendin Simone (Sallie Harmsen) onderwerpt aan een liefdestest: word verliefd op een andere man, zodat we kunnen zien hoeveel ik (Milan) nou écht voor je beteken. Als echter tijdens de repetities blijkt dat de nieuwe love-interest van Simone niet naar behoren acteert, besluit Martin op de eerste draaidag deze man te vervangen voor Dirk, ‘de jongen van de grip’. Dirk heeft totaal geen acteerervaring, maar de rol is op zijn lijf geschreven. Martin is minder tevreden met zijn keuze als na verloop van tijd Dirk en Simone ook buiten de film om daadwerkelijk een relatie krijgen, waardoor het echte leven nauwelijks van het filmleven te onderscheiden valt.

Bovenstaande samenvatting klinkt enorm ingewikkeld, en dat is het ook wel een beetje. Het Echte Leven is niet eens zozeer een film-in-een-film of een film-over-film. Meer nog is het een eenvoudig verhaal ingewikkeld verteld. Je zal even tijd, en eventueel een tweede kijkbeurt, nodig hebben om door te krijgen hoe het verhaal precies in elkaar steekt. De overlappen tussen de film die Martin maakt en ‘het echte leven’, zijn veelal uiterst geestig. Denk je dat Simone een enorm moeilijk moment heeft als ze voor de spiegel staat, hoor je opeens ‘cut’ en blijkt het toch maar ‘de film’ te zijn.

Verrassing
Eén van de krachtige dingen aan Het Echte Leven is dat je nauwelijks ziet wanneer de film gedraaid wordt en wanneer het echte leven te zien is. Na verloop van tijd is dit ook steeds lastiger uit elkaar te houden, zeker wanneer de cameraman zich meer en meer met de film begint te bemoeien en door blijft draaien als Martin al lang cut heeft gezegd. Niet alleen zijn eigen relatie glipt Martin langzaam door de vingers, ook de controle over zijn eigen film raakt hij stukje bij beetje kwijt. Waar bij film-in-een-film films veelal vrij duidelijk is wanneer er geacteerd wordt in de film en buiten de film, is dat bij Het Echte Leven niet het geval, iets wat de geloofwaardigheid alleen maar vergroot.

Het Echte Leven is ook de grote ontdekking van twee tamelijk onbekende acteurs. Loek Peters, die de rol van de stuntelige Dirk vertolkt, staat al jaren op het toneel en speelde kleine rolletjes in verschillende films en televisie-series. Toch is hij bij het grote publiek niet tot nauwelijks bekend. Met Het Echte Leven gaat daar hopelijk verandering in komen. Peters weet enorm te overtuigen als ‘de jongen van de grip’, die zich uiterst subtiel ontwikkelt van een stuntelige man die geen idee heeft waar hij mee bezig is, tot een stoere verliefde man die Martin eindelijk eens de waarheid durft te zeggen. Naast Loek Peters is Sallie Harmsen dé verrassing van de film. Sinds Het Paard van Sinterklaas heeft zij een enorme verandering ondergaan. Was ze daar nog het leuke vriendinnetje van de knuffelmarrokaan; nu is ze een sterke, krachtige vrouw die mannen om haar vingers windt. Met één enkele blik en één enkele glimlach. Wauw!

Het Echte Leven(2008)
Robert Jan Westdijk
Scenario: Robert Jan Westdijk