Het Geheim van Mega Mindy

“Standaard (kinderachtig) formulewerkje”

Na flink wat Kabouter Plop-, Piet Piraat- en K3-vehikels is er nu de eerste bioscoopfilm rond de populaire Vlaamse superheldin Mega Mindy. Veel speciaals hoeft de kijker niet te verwachten, want Het Geheim van Mega Mindy is het zoveelste formulewerkje uit de stal van Studio 100.

Kinderachtig
Zoals elk door Studio 100 succesvol gecreëerd personage wordt de kijker ook dit keer gebombardeerd met gadgets en formats. Na een televisieserie, musical, shows en boeken krijgt ook Mega Mindy haar eigen bioscoopfilm. In Het Geheim van Mega Mindy komt onze sappig sprekende heldin (Free Souffriau) tegenover de gemene Miss Volta (Yolanthe Cabau van Kasbergen) te staan. Samen met ’s werelds meest gevaarlijke gangsters is Miss Volta van plan Mega Mindy voor eens en altijd te verslaan.

Wat volgt is een voorspelbaar en uitgesponnen verhaal, waarin door middel van uitvergrote karakters en statisch spel getracht wordt de jongste kijkers in spanning te brengen. Voor de jonge fans zullen de kapriolen van Mindy en haar tegenstanders ongetwijfeld voor een aangename zeventig minuten zorgen, maar de wel erg kinderlijke benadering en het gebrek aan een degelijk verhaal werken, ondanks de degelijke technische afwerking van de film, bij de wat oudere kijker averechts.

Het Geheim van Mega Mindy(2009)
Matthias Temmermans
Scenario: Matthias Temmermans
Producent: Studio 100
Montage: Frank van Looy
Met: Free Souffriau, Louis Talpe, Yolanthe Cabau van Kasbergen, e.v.a.
Duur van de film: 67 minuten / Kleur
Te zien vanaf : 8 juli 2009

3 gedachten over “Het Geheim van Mega Mindy

1. Maar ze flikken ’t in Belgie toch wel.

Hoe was Walter Baele trouwens als badguy? Moet zeggen dat wat ik van hem heb gezien op het toneel toch eigenlijk best goed is (zijn rol als een van de Jansens in “Kuifje” was geweldig)

2. Dat vind ik ook. In Nederland hadden we alleen iets soortgelijks met Zoop en dat waren nog best goede films, zeker als je keek met wat kids. Ik zal van m’n leven niet naar een film als deze gaan kijken in de bioscoop, maar de kwantiteit van Studio100 (en zonder subsidie) zal menig Nederlands filmmaker doen wegkwijlen van jaloezie. In zo’n mate zelfs dat NEERLANDSFilmdoek een Belgische (= buitenlandse) film bespreekt…

3. Ik weet nog dat Kraaikamp Jr. zei over zijn rol in Piet Piraat: “De Nederlanders denken de wijsheid in pacht te hebben, maar de Belgen weten hoe het moet”.

En eerlijk gezegd…daar ben ik het wel redelijk mee eens. Al zijn onze kinderfilms van best goede kwaliteit, onze andere films ook. Maar toch, die Belgen..die hebben iets.