Kikkerdril

Ontwapenende kinderlogica”

De voorjaarsvakantie staat weer voor de deur en dat betekent dat er genoeg tijd is om met de kinderen naar de bioscoop te gaan. Dit jaar begint de lente vroeg met Kikkerdril.

Naturel
De hoofdpersoon is de zevenjarige Max. Zijn grote broer moet zijn amandelen laten knippen, en beweert dat hij niet meer zal kunnen praten als hij geen kikkerdril krijgt. Max vat het erg serieus op en gaat op pad. Onderweg komt hij leeftijdgenoot Jesse tegen, die hem vergezelt in de zoektocht. Dit leidt hen natuurlijk niet direct naar het eindpunt. Onderweg spelen ze spelletjes en ontdekken ze de Nederlandse flora en fauna.

Regisseuse Simone van Dusseldorp (Otje, Diep) baseerde haar scenario veelal op uitspraken van haar eigen kind, waardoor de twee jonge hoofdrolspelers zich duidelijk op hun plek voelen. De energieke kinderen zijn herkenbaar en leuk om naar te kijken. Hun spel oogt naturel en overtuigend. Ter afwisseling komen er terloops verschillende liedjes voorbij (tevens geschreven door de regisseuse), die de film tot een vrolijk en onschuldig geheel maken.

Ontwapenend
De film is niet alleen gericht op de jeugd, ook de oudere kijker komt door de herkenbaarheid aan zijn trekken. Alles is gemaakt voor de belevingswereld en de logica van kinderen en dat levert amusante en ontwapenende stukjes op. Een bus heeft als bestemming ‘ziekenhuis’ en een van Jesse’s angsten is het krijgen van nieuwe kleren; ‘omdat er een vlek op kan komen’, zingt ze.

Kikkerdril is een brave feelgood-movie voor kinderen, maar volwassenen kunnen zich ook best vermaken door het aandoenlijk ogend geheel. Een leuk uitje voor de voorjaarsvakantie.

Kikkerdril (2009)
Simone van Dusseldorp