web analytics

Komt een Vrouw bij de Dokter

Reacties zijn gesloten

“Rauwe en aangrijpende achtbaanrit.”

Zes jaar geleden verscheen Kluuns debuutroman ‘Komt een Vrouw bij de Dokter’. Inmiddels lazen meer dan een miljoen Nederlanders het aangrijpende relaas over liefde, overspel en kanker. Een verfilming kon haast niet uitblijven, al vonden veel makers het een riskante onderneming. Reinout Oerlemans stortte zich vol overgave op zijn eerste regieklus en maakt met Komt een Vrouw bij de Dokter een indrukwekkend en ontroerend debuut.

Sceptici
Sinds Oerlemans begin dit jaar aankondigde de roman van Kluun te willen verfilmen, stond een groep sceptici klaar om de productie en de uiteindelijke film met de nodige argwaan te benaderen. De debuterend regisseur bleef echter verrassend koel onder de gecreëerde druk en handelde confrontaties met zijn tegenstanders  professioneel af. Nu de film haar landelijke première nadert zijn de messen geslepen, maar Oerlemans snoert de critici met zijn minstens zo aangrijpende als bekwame regiedebuut hardhandig de mond.

Komt een Vrouw bij de Dokter vertelt het verhaal van de intense liefde tussen de vlotte Stijn en de aantrekkelijke Carmen. Stijn is een levensgenieter die er onder het motto ‘vrouwen mogen overal aanzitten, zolang ze maar niet aan mijn hart komen’ naast Carmen de nodige avontuurtjes op nahoudt. Zij accepteert zijn overspelige activiteiten. Tot er een agressieve vorm van borstkanker wordt geconstateerd en hun tot dan toe onbezorgde leven onder druk komt te staan. Stijn belooft trouw, maar duikt tussen alle bestralingen en chemokuren door het nachtleven in.

Achtbaanrit
In Komt een Vrouw bij de Dokter staan zodoende veel intieme emoties centraal, waarbij het gevaar van melodramatische scènes en een overkill hieraan al snel om de hoek komt kijken. Oerlemans heeft echter de perfecte balans weten te vinden, niet alleen scenariotechnisch, maar ook op filmisch gebied. Komt een Vrouw bij de Dokter presenteert zichzelf als een rauwe, aangrijpende achtbaanrit die voortvarend doordendert en de kijker van de ene emotie in de andere stort. Het integere slotstuk – de film is middels tussentitels opgedeeld in drie aktes – zorgt vervolgens voor een ontroerend einde, waarin de stilte en soberheid door al het filmische geweld in de twee aktes daarvoor een onvergetelijke indruk achter laat.

Kwetsbaar
Met in de hoofdrollen Barry Atsma en Carice van Houten voorziet Oerlemans zich bovendien van een oersterke cast, die het rauwe spel met diverse emoties voelbaar weet te maken. Meer dan in het boek focust de film op het perspectief van de onfortuinlijke Carmen, die door Carice van Houten fenomenaal wordt neergezet. Met een breed scala aan vaak subtiele handelingen en met een ontwapenende kwetsbaarheid weet ze de kijker meerdere malen in vervoering te brengen.

Van Houten maakt van Carmen een verleidelijk en speels karakter, dat langzaamaan verandert in een breekbare, doch krachtige jonge vrouw. In de scènes waarin ze haar opgekropte verdriet en woede over haar ziekte (en man) de vrije loop laat en gedurende de hele slotakte laat Van Houten zich (wederom) van haar beste kant zien en bezorgt ze zelfs de meest cynische of nuchtere kijker een brok in de keel. Atsma speelt de rol van charmante en daadkrachtige Stijn prima, en laat in het laatste gedeelte van de film niet alleen zien ook raad te weten met integer vormgegeven emotionele scènes, maar doet door de zichtbare aangeslagenheid en zelfreflectie tevens elke discussie over Stijns al dan niet immorele gedrag verstommen.

Droomdebuut
Ook achter de camera’s is door elk departement het beste in zichzelf en elkaar naar boven gehaald. De film is vlot gemonteerd en door Lennert Hillege voorzien van een dynamische en gelikte cinematografie. Gecombineerd met een vaak hippe soundtrack, die op de juiste momenten echter gas terugneemt, levert dit een meeslepend geheel op. Komt een Vrouw bij de Dokter is een debuutfilm geworden waarvan Oerlemans alleen maar had durven dromen: qua productie oogt ze zoals de beste films uit Hollywood, qua spel, de rauwe contrasterende emoties en de integere dramatiek concurreert ze met de top van de Europese cinema.

Waardering: *****

Komt een Vrouw bij de Dokter (2009)
Regie:
Reinout Oerlemans
Scenario: Gert Embrechts, naar het boek van Kluun
Cast: Barry Atsma, Carice van Houten, Anna Drijver, Pierre Bokma, Jeroen Willems, e.v.a.
Producent: Hans de Weers, Reinout Oerlemans, Sim van Veen
Muziek: Melcher Meirmans, Merlijn Snitker, Chrisnanne Wiegel
Camera: Lennert Hillege
Montage: Michiel Reichwein
Taal: Nederlands
Duur van de film: 105 minuten
Te zien vanaf: 26 november 2009

3 gedachten over “Komt een Vrouw bij de Dokter

  1. Ik val bijna van mijn stoel.

    “Qua productie oogt ze zoals de beste films uit Hollywood, qua spel, de rauwe contrasterende emoties en de integere dramatiek concurreert ze met de top van de Europese cinema”

    Ik kan al aan de trailer zien dat dit bijna niet waar kan zijn! Mag je geen mening hebben voordat je een film gezien hebt? Ik vind van wel, want ik vind de trailer zo irritant dat ik de film niet wil kijken!

  2. @Anne Wat een onzin, want omgekeerd komt je ook vaak verneukt uit de bios na het zien van een geweldige trailer…

Reacties zijn gesloten.