Limo

“Matige doelgroepfilm”

Een kinderfilm met alleen volwassenen in de hoofdrol zorgt vaak voor plaatsvervangende schaamte. Denk aan de avonturen van onze kindvriendelijke zuiderburen Kabouter Plop en Piet Piraat. In Limo spelen vier twintigers de hoofdrol in een avontuur waarin alle kinderen zijn verdwenen. Het belooft niet veel goeds, maar zo bont als onze zuiderburen het maakten wordt het gelukkig niet.

Limo
De hoofdrollen in Limo zijn weggelegd voor de vier zangeressen van de populaire meidenband KUS. Anouk erft een groot landhuis van professor Ploffermans (Jan Decleir), en gaat er met haar drie vriendinnen op vakantie. De meiden stuiten in het huis op een luik dat toegang verschaft tot een oud dorp uit het Wilde Westen. Het is een andere wereld waar de tijd stil heeft gestaan en alle kinderen zijn verdwenen. Zaken worden nog vreemder als professor Ploffermans helemaal niet dood blijkt te zijn. Hij blijkt te zijn verbannen uit het dorp, waar een driftige dominee (Jack Wouterse) de scepter zwaait. Deze versuft de mensen in het dorp door een mysterieus limonadedrankje.

Ervaring
Dat de vier hoofdrollen worden vertolkt door bij de jeugd populaire zangeressen zal ongetwijfeld helpen het bezoekersaantal op te krikken, maar levert niet bepaald een positieve bijdrage aan de film zelf. Het slechte acteerwerk van de meiden van KUS is niet altijd even afleidend, maar kent absoluut zijn dieptepunten. Eén daarvan is een scène waarin één van de meiden verliefd raakt op de protégé (Manuel Broekman) van de professor. Er volgt een serie shots waarin de twee om de beurt een raar gezicht trekken. Dat de film desondanks beter is dan vergelijkbare jeugdproducties – zoals de films van K3 of Kabouter Plop – is te danken aan ervaren bijrol-acteurs en een goede technische verzorging.

Zo weten Jan Decleir en Jack Wouterse ondanks een matig script hun rollen komisch neer te zetten. Zij zijn wèl acteurs, en vooral Wouterse als tierende dominee is amusant. Een tweede lichtpunt is dat Limo degelijk en veelal op locatie (onder andere Spanje en Bulgarije) is gefilmd, waardoor het geheel er toch nog redelijk uit ziet.

Door het slechte script en dito hoofdrollen had Limo volledig de mist in kunnen gaan. Gelukkig wordt dit op een aantal punten goed gecompenseerd, waardoor het geheel af en toe best aardig oogt. De eerste echt slechte Nederlandse kinderfilm moet nog gemaakt worden.

Limo (2009)
Guy Goossens
Scenario: Mark Punt