web analytics

Man zkt Vrouw

Reacties zijn gesloten

Het lijkt een soort van trend te worden: wat oudere, alleenstaande mannen en vrouwen die via de media op zoek gaan naar een nieuwe ‘ware’ liefde. Speelde in Nederland Martin Koolhoven in ‘N Beetje Verliefd al met dit idee, in Vlaanderen doet Miel van Hoogenbemt het in zijn eerste Vlaamse bioscoopfilm Man zkt. Vrouw. Voelde de zoektocht van een op leeftijd zijnde man in de Nederlandse variant af en toe wat plat en flauw aan, deze Vlaamse prent toont hoe het wél moet. Man zkt Vrouw is hartverwarmend, komisch en eerlijk.

 

 

Klein, maar fijn
In Vlaanderen was Man zkt Vrouw een groot succes en trok in het openingsweekend zelfs meer bezoekers naar de bioscopen dan dat de Vlaamse spektakelfilm Windkracht 10 eerder dit jaar deed. Het publiek blijkt niet alleen meer interesse te hebben in zogenaamde blockbusters, ook de wat kleinere films krijgen eindelijk een kans. Man zkt Vrouw verdient dit ook. Regisseur Miel van Hoogenbemt levert een tragikomedie af waar weinig op aan te merken valt. 

 

De zestigjare schooldirecteur Leopold (Jan Decleir) gaat met pension en ter ere hiervan besluit de school om hem een waardig afscheid te geven. De kille, grauwe gymzaal wordt opgefleurd met enkele goedkope slingers en balonnen en de korte afstandelijke speeches en postionering van zijn collega’s zeggen genoeg: Leopold staat eenzaam in de wereld. Hij is stil, oogt verbrouwereerd en kan zich moeilijk binden. Zijn vrouw is overleden en de enige met wie hij nu nog goed overweg kan is zijn excentrieke buurman Julien (Wim Opbruck). Deze oppert het idee een nieuwe vrouw in Leopolds leven toe te laten en schrijft hem in op een datingsite. Dit levert verrassend veel matches op. Leopold besluit af te spreken met een aantal van deze dames. Maar om daarna ook weer van ze af te komen … 

 

Balans
Gelijk in de eerste scènes van de film zet Van Hoogenmebt de toon: het geheel is rustig, overdacht, subtiel, maar bovenal erg komisch. Dit is vooral te danken aan het fijne scenario, dat niet alleen een goede balans weet te vinden tussen subtiele grappen en rake slapstick, maar ook tussen de komische en emotionele scènes. Het verhaal is hartverwarmend, wordt nergens plat en door het uitstekende spel van de gehele cast – met voorop vanzelfsprekend Jan Decleir – zijn de timing en chemie dik in orde.  

 

Weemoedig
Ondanks – eigenlijk moeten we zeggen ‘dankzij’, want het werkt allemaal wel – de paar karikaturale personages en de af en toe slapstick-achtige humor, voelt de film zeer naturel aan en kijken we naar mensen van vlees en bloed. De kleine, iets aangedikte maniertjes van een aantal dates van Leopold zijn herkenbaar, waardoor je constant met een glimlach zit te kijken en je in het dagelijkse leven waant. De zoektocht van deze ‘oude Casanova’ krijgt niet alleen iets hartverwarmends, maar ook weemoedigs. Een gevoel dat versterkt wordt door de belichting en het prachtige kleurenpalet van de film en de zachte deuntjes van Spinvis.

 

 

Perfect match
De scène waarin Leopold gaat winkelen met zijn nieuwe, jonge huishoudster en daar op komische wijze een van de vrouwen waarmee hij een afspraak had probeert te ontwijken, maar daardoor per toeval één van zijn andere ‘nieuwe vlammen’ tegen het lijft loopt (letterlijk) doet je schaterlachen. Dat je even later een geheel andere emotie voelt wanneer hij op bezoek gaat bij zijn zoon – kampioen scrabble spelen – is enkel te danken aan het feit dat alles perfect op elkaar is afgestemd  Het verteltempo, de cinematografie, het spel, de scherpzinnige dialogen en koddige situaties: het is een – zoals de film in Amerika de markt op gaat – ‘perfect match’. 

 

Waardering:
****



 Man zkt Vrouw
(2007)
 Regie: Miel van Hoogenbemt
 Scenario: Pierre de Clercq, Jean-Claude van Rijckeghem
 Producent: Jean-Claude van Rijckeghem
 Camera: Frank van den Eeden
 Muziek: Spinvis
 Montage: Ludo Troch
 Met: Jan Decleir, Wim Opbruck, Maria Popistasu, Bert Haelvoet, Manuela Servais, Mia Boels, e.v.a.
 Taal: Vlaams
 Duur van de film: 107 minuten / Kleur

 

 

 

Reacties zijn gesloten.