Nu.

Nu. stijgt tot grote hoogte”

Soms zijn er van die kleine pareltjes, die met een beetje pech het échte daglicht lang niet zien. Nu. is zo’n film. Regisseur Jan-Willem van Ewijk begon zijn carrière als vliegtuigontwerper en ‘investment banker’, waarna twee jaar geleden zijn debuutfilm Nu. in première ging op het Nederlands filmfestival – waar het overigens onderscheiden werd met een eervolle vermelding. Het maken van de film kostte veel bloed, zweet, tranen en vooral tijd. Maar het resultaat mag er zijn. Het valt te hopen dat ook de rest van Nederland dit mag gaan zien.

Nu.
vertelt het verhaal van twee vrienden, Jaap (Matthijs Bourdrez) en JP (Jan-Willem van Ewijk), waarbij meteen de vraag gesteld kan worden of de twee wel écht vrienden zijn. Ze lijken nogal langs elkaar te leven; Jaap kampt met een schuldgevoel over een ongeluk dat zijn Franse vriendin in coma bracht en die hij sindsdien niet meer gezien heeft, terwijl JP alleen maar met werken bezig lijkt te zijn en te laat merkt dat het mis zit met Jaap. Wanneer Jaap een zelfmoordpoging onderneemt – en deze mislukt – besluit JP er samen met Jaap een paar dagen tussenuit te gaan. De twee gaan nu op zoek naar zichzelf en naar elkaar. Naarmate hun reis vordert, blijken de twee een enorm gecompliceerde geschiedenis te hebben.

Het is gewaagd en gedurfd om één van de twee hoofdrollen in je eigen debuutfilm te spelen, maar Van Ewijk redt zich uitstekend. Zeker gezien het feit dat de rest van de cast ook uit louter amateur acteurs bestaat. Tijdens de reis die de twee vrienden ondernemen, wordt de chemie tussen Van Ewijk en Bourdrez goed zichtbaar. Het levert herkenbare scènes en situaties op, waarin duidelijk wordt waarom de twee ooit vrienden waren; misschien zijn ze het nog steeds wel, maar ieder heeft wel duidelijk zo zijn eigen leven. Maar het zijn toch de momenten waar de twee zwemmen, persoonlijke gesprekken voeren en weer eens gek doen door naakt in hun auto rond te rijden, waar hun échte vriendschap blijkt. Mooi en uiterst herkenbaar.

Nu. kent een uitstekend script met uiterst herkenbare dialogen tussen twee vrienden die elkaar opnieuw hervinden. Beginnend met zowel de voice-over van Jaap, alsmede die van de Franse vriendin in coma, word je subtiel door het verhaal geleid. Vooral de één-op-één scènes tussen Jaap en JP zijn sterk geschreven. Het is dan ook jammer dat Nu. visueel gezien enigszins tekort schiet. Vooral het eerste half uur – voordat de twee op reis gaan – ontbreekt het de film aan een ‘filmische look’. Hierdoor kost het de kijker moeite om in het verhaal te geraken, waardoor Jaaps zelfmoordpoging – alhoewel deze wel mooi is gevisualiseerd – net niet helemaal werkt.

Nu. is niet de beste debuutfilm; het is echter wel een enorm interessante debuutfilm. De dromerige score sleept je door de film, de acteurs laten zien dat echte vriendschap niet vergaat en vooral de voice-over kent een grootse poëtische pracht. Nu. smaakt naar meer.

Nu. (2006)
Jan-Willem van Ewijk
Scenario: Jan-Willem van Ewijk
Producent: Jan-Willem van Ewijk
Camera: Duko Stolwijk, Gregg Telussa, Jan-Willem van Ewijk en Marco van Zelst
Muziek: Steven Spanjerberg en Jord van der Zwaag
Montage: Herman P. Koerts en Jan-Willem van Ewijk
Met: Matthijs Bourdrez, Jan-Willem van Ewijk, Veroniek Vermeulen, Arisha de Waal, Steve Novick, Lynsey Jan Rowe e.v.a.
Taal: Nederlands, Engels en Frans
Duur van de film:80 minuten / Kleur

Een gedachte over “Nu.

1. 07/11/08 Cinema Delicatessen to distribute “Nu.” in Benelux

We are excited to announce that we have signed and agreement with Dutch distribution company Cinema Delicatessen for the DVD, TV and Internet distribution of the 80 minute feature “Nu.” within the Benelux. Official DVD release of “Nu.” is expected to take place early 2009.

Bron: Propellor Film