One Night Stand: Liefde, dank je wel

“Grappig en aandoenlijk liefdesportret”

Regisseur Danyael Sugawara schetst in Liefde, dank je wel op gevoelige wijze de diepgewortelde indruk die een prille vakantieliefde achter laat op een Nederlands meisje (Naïma) en Japanse jongen (Yuichi). Ruim een decennium later staan beiden nog steeds bij elkaar in het geheugen gegrift. Wanneer Yuichi voor één nacht naar Amsterdam vertrekt, gaat hij naar Naïma op zoek. Het gevolg is een aandoenlijk, grappig en bij tijd en wijlen ontroerend portret over de liefde.

Communicatie
Het vinden van Naïma is wellicht nog het minst grote probleem waar Yuichi mee kampt. Meer moeite heeft hij met communiceren: buiten Japans is hij geen enkele taal machtig. Wanneer hij en Naïma elkaar in Amsterdam tegen het lijf lopen, is een dialoog dan ook onmogelijk. Voor de kijker is het echter duidelijk: deze twee voelen nog steeds bijzonder veel voor elkaar.

Sugawara slaagt er door zijn warme en oprechte benadering in de perfecte balans te vinden tussen een door al het verbale gestuntel tragikomische en vanwege het achterliggende thema gevoelige vertelling.  In essentie verhaalt Liefde, dank je wel over een intense, onuitgesproken liefde. Een gevoel dat in een aantal scènes van de film sterk naar voren komt, want ondanks dat de twee constant langs elkaar heen praten en uit de verbale opmerkingen niet op kunnen maken wat de één van de ander denkt, spatten de ware gevoelens die beiden voor elkaar koesteren van het scherm.

Sushi
Naast Sugawara’s gevoelige regie is met name de natuurlijk ogende chemie tussen hoofdrolspelers Kuta Kondo en Maryam Hassouni hiervoor verantwoordelijk. De stille scènes tussen de twee, waarin kleine subtiele gebaren en simpel oogcontact genoeg zijn om de vlinders in de buik te doen fladderen, zijn een lust voor het oog en weten het drama tot in de kern te raken. Meer luchtig, maar minstens zo doeltreffend, zijn de scènes waarin men met de taalbarrière worstelt en deze probeert te overwinnen. Dit laatste levert nog een komische bijrol op van Cees Geel: als chef van een Sushi-tent treedt hij met onvervalste Amsterdamse tongval op als tolk.

Liefde, dank je wel is zo een aandoenlijk en grappig liefdesportret, waarin met veel gevoel en sfeervolle plaatjes liefde in haar puurste vorm getoond wordt.

Te zien: vrijdag 9 januari, 22.50 uur, Nederland 2.

Een gedachte over “One Night Stand: Liefde, dank je wel