ONS 2009: Barbosa

Aanstaande vrijdag 6 november op Nederland 2 een klein crimineel drama dat zich afspeelt in de rosse buurt van Amsterdam: Barbosa.

Robbie (Juda Goslinga) is een kleine sjacheraar die de kans krijgt om van zijn forse schulden af te komen, door de Amsterdamse Marius (Bob Schrijber) uit te leveren aan zijn baas Barbosa. Robbie trekt een avond op met de goedaardige Marius, waardoor hij last krijgt van zijn geweten. Hij begint namelijk aan te voelen dat het niet goed zal aflopen met zijn ‘pakketje’.

Authenticiteit
Barbosa opent sterk, qua licht en cameravoering. De beschrijvende camera laat ons kennis maken met hoofdpersoon Robbie door stukje bij beetje zijn appartement in avondlicht te laten zien. Tot de steen door de ruit het beeld verstoort had Robbie ook een voorbeeldige staatsburger kunnen zijn.

De beelden buiten op de Wallen en binnen in kleine kroegjes voelen authentiek aan. De crew is tijdens de opnames ook zo onzichtbaar mogelijk op straat geweest, om de anonimiteit op straat te kunnen vangen. Er is veel aandacht besteed aan originele Amsterdamse dialogen, door bepaalde uitdrukkingen en woorden te gebruiken. Peter Beense, de Amsterdamse volkszanger, doet het goed in de rol van opperbaas Barbosa door zijn imposante gestalte en schijnbaar alledaagse spel.

Het is duidelijk dat regisseur Iván López Núñez en scenarist Rogier de Blok een verhaal willen vertellen over de criminelen in de onderwereld mét gevoel. Hoewel we dit niet voor het eerst zien, valt deze variant wel in de smaak. Ook bij de Jury van de Gouden Kalveren, want Barbosa werd genomineerd in de categorie Beste Televisiedrama: ‘Prachtige beelden, goed gekozen kaders, sterk sound design en mooi acteerwerk complementeren het geheel.’

Te zien: vrijdag 6 november, 22.50 uur, Nederland 2.