Panman: Rhythm of the Palms

De steelpan; bij velen waarschijnlijk onbekend. Toch speelt de steelpan een hoofdrol in de nieuwe film van Sander Burger (Olivier Etc.). De steelpan is namelijk hét instrument welke het geluid van de Caraïben vertolkt. Nederland heeft Frans Bauer, de Duitsers hebben hun schlägers, maar de écht pure muziek wordt gemaakt met een steelpan op Sint Maarten.

Een steelpanspeler met een missie
Panman: Rhythm of the Palms vertelt het verhaal van Harry Daniels, een beroemde steelpanspeler op Sint Maarten. Harry wil de steelpanmuziek graag overdragen aan een jongere generatie op het eiland. Hij verliest zich zo in deze ‘missie’ dat zijn privéleven onder druk komt te staan.. Zeker als hij de getalenteerde Jacko (Earl Duzong) ontmoet en Harry in hem zijn opvolger ziet. Jacko ziet echter zoekt echter zijn heil in andere vormen van muziek, waardoor hij Harry teleur moet stellen. Harry en Jacko spreken elkaar jaren niet en wanneer de bekende Nederlandse zangeres Ingrid (Liebeth Kamerling) het eiland aandoet, moeten de twee elkaar weer onder ogen komen.

Panman is gedraaid op Sint Maarten met veel lokale acteurs en crew. Het scenario werd geschreven door  Ian Valz – een bekende schrijver en regisseur uit Sint Maarten, die tevens de rol van Harry Daniels op zich heeft genomen. Sint-Maarten staat natuurlijk niet bekend om zijn bloeiende filmcultuur en derhalve is het ook fijn om te zien dat er over het algemeen goed geacteerd wordt. Vooral Harry Daniels en zijn vriendin en later vrouw Theresa (Rita Gumbs) zijn sterk in hun één op één scènes.

De muziek speelt natuurlijk een grote rol in Panman. Het unieke geluid van de steelpan muziek zelf doet je verlangen naar witte stranden, een blauwe zee en nog blauwere luchten. Maar niet alleen de panmuziek valt op; ook de gecomponeerde score van Bart Westerlaken (die eerder al meewerkte aan Olivier Etc.) die dit in samenwerking deed met de, in Nederland wonende, steelpanspeler Konki Halmeijer. Een mix van steelpanmuziek en een klassieke score zorgen voor een interessante geluidsband.

Panman kent na verloop van tijd helaas enkele narratieve problemen. De film begint na een poosje een beetje heen en weer te zwalken tussen verschillende verhaallijnen, zonder dat ze durft te kiezen wat het nou echt wil vertellen. Nu kent de film vier of vijf verhaallijnen, waarvan de belangrijkste (die tussen Harry en Jacko) er erg bekaaid afkomt. Door de enigszins versnipperde verhaalstructuur mist de film in sommige verhaallijnen net dat beetje diepgang om echt met de personages mee te leven en mee te voelen. Dit heeft tot gevolg dat het einde niet op een dusdanige manier overkomt als het zou moeten doen. Tevens is het jammer dat de voice-over nogal ‘uitleggerig’ is en in sommige gevallen aankondigt wat we te zien gaan krijgen, waardoor ze zichzelf overbodig maakt.

Dit heeft zo’n invloed op de film, dat het eigenlijk nergens echt weet te emotioneren, waar dit wel mogelijk had kunnen zijn. De potentie is er, zowel bij de acteurs als in het verhaal. Maar voor een, toch wel, uniek tijdsdocument als dit, mag er wellicht ook niet té veel verwacht worden. Dat er überhaupt een film op Sint Maarten van de grond gekomen is, is op zichzelf al een hele prestatie natuurlijk.

***

Panman: Rhythm of the Palms (2006)
Regie: Sander Burger