R U There?

David Verbeeks R U There? ging vorige maand in première op het prestigieuze filmfestival van Cannes. De film draaide in het bijprogramma Un Certain Regard, voor innovatieve cinema. Precies waar hij hoort.

Professioneel gamen
Professionele gamer Jitze is afgereisd naar Taiwan voor een toernooi. In een grote zaal met toeschouwers zit hij met een haast emotieloos gezicht achter een beeldscherm. Razendsnel drukt hij op de toetsen. Later mag hij ook in teamvorm werken, hoewel dat zijn sociale leven niet verder helpt.

Als hij in contact komt met masseuse Min Min lijkt dit solitaire en eenzijdige bestaan een wending te krijgen. Ze is er in eerste instantie om hem van een schouderkramp af te helpen, maar als ze vertelt dat ze actief is op Second Life – een platform waar spelers in een virtuele wereld kunnen rondlopen – gaat er een deur voor Jitze open. Alleen in die omgeving lijkt hij echt contact te kunnen (of durven) maken.

Visueel
Dat gegeven krijgt een vorm van melancholie als hij eindelijk in de echte wereld de moed bijeen raapt en met Min Min op vakantie gaat. Hun scènes samen komen ongemakkelijk over, vooral omdat ze visueel vaak gelijkenissen vertonen met hun eerdere ontmoetingen in Second Life. Het worden een soort nabootsingen van de computerwereld. Een trieste, maar verfrissende blik op hoe de computerwereld de realiteit kan vervormen en beheersen.

Maar R U There? is vooral een oogstrelende film. Cameraman Lennert Hillege (Kan door Huid heen, Komt een Vrouw bij de Dokter), die eerder veelvuldig voor een dynamische aanpak koos, heeft het hier anders aangepakt. Met langzaam verschuivende focussen en prachtige kadreringen maakt hij van het geheel een dromerige en soms zelfs hypnotische film. Het past perfect bij de thematiek.

R U There? (2010)
David Verbeek
Scenario: