Recensie: Bellicher: Cel

Politieke intriges, cover-ups, spanning en achtervolgingen; de miniserie
Bellicher: De Macht van Meneer Miller (2010) leek wel een Nederlandse Alan J. Pakula-film. Regisseurs David Lammers en Peter de Baan leverden een onderhoudende en overtuigende actiethriller. Genoeg om enthousiast te worden over het nieuws dat er een speelfilmvervolg op zou komen. Nu het eindresultaat te zien is, valt de teleurstelling jammergenoeg niet te onderdrukken.

Gejaagd
Misschien heeft het simpelweg te maken met het feit dat regisseur Peter de Baan (ditmaal zonder Lammers) de helft van de tijd heeft om verwikkelingen uit te vouwen en mysteries te ontrafelen. Het plot, waarin Michael Bellicher (wederom degelijk neergezet door Daan Schuurmans) erachter moet zien te komen wie er met zijn identiteit aan de haal is, voelt gejaagd aan. Met minder dan twee uur moet het tempo hoog worden gehouden, maar dat gaat meerdere malen ten koste van de logica en geloofwaardigheid.

Ongeloofwaardig
Bij de miniserie uit 2010 kon er nog wel worden meegegaan in het aantal stappen dat de intrige doorliep, maar hier hangen ze minder overtuigend samen. Sommige situaties lijken voor het verhaal overbodig, terwijl op andere vlakken juist meer uitleg of diepgang welkom was geweest. De kijker lijkt zo vaak meer bezig met het doorgronden van bepaalde wendingen dan dat hij mee kan gaan in de spanning die deze thriller zou moeten bieden.

Waar de televisieserie -afgezien van de speelduur- ook prima als bioscoopfilm had mee kunnen draaien, voelt deze bioscoopfilm juist meer als een gemiddelde televisiethriller. Het overtuigt allemaal net wat minder. Niet alleen binnen het scenario, maar ook in de cameravoering en acteurs. Het is jammer, maar de consument doet er beter aan om de serie nog eens te bekijken dan een bioscoopkaartje te kopen.

Bellicher: Cel (2012)
Regie: Peter de Baan
Scenario: Michael Leendertse, Willem Bosch en Paul Jan Nelissen
Producent: Pieter Kuijpers, Sander van Meurs, Iris Otten
Camera: Mick van Rossum
Geluid: Jan Nieuwenhuijs
Montage: Tanya Fallenius
Muziek: Het Paleis van Boem
Met: Daan Schuurmans, Tim Murck, Anniek Pheifer, Huub Stapel, Anna Drijver, Benja Bruijning, e.v.a.
Speelduur: 110 minuten / Kleur
Te zien vanaf: 4 oktober 2012

3 gedachten over “Recensie: Bellicher: Cel

1. Je moet in Nederland geen films maken die ook maar iets aan de fantasie willen overlaten, want fantasie dat heeft, in tegenstelling tot de rest van de wereld, de Nederlander nu eenmaal niet. De recensist heeft het alweer over logica en geloofwaardigheid, samen met maatschappelijk relevant, de criteria waaraan een Nederlandse film moet voldoen. Platte films voor een ordinair klootjesvolk, dat is wat we hier willen, zie het succes van New Kids. En als er een keer een intelligente thriller wordt gemaakt zoals Bellicher dan staan al die gefrustreerde recensisten die het klootjesvolk vertegenwoordigen, klaar om de film tot de grond toe af te branden.

1. Helemaal mee eens! Het is een heerlijke film, er zullen ongetwijfeld stukjes ook op een andere manier geïnterpreteerd hebben kunnen worden… Maar ik vind het een aanwinst voor de Nederlandse thrillers. Ik snap van de meeste Amerikaanse thrillers ook heel vaak weinig. Zo onlogisch zitten ze soms in elkaar, maar het is altijd heerlijk om er naar te kijken. Dat is met Bellicher ook! Filmmakers van deze film: laat je niet door deze altijd negatieve recensenten van de wijs brengen….. het is een heerlijke film om naar te kijken en GELUKKIG blijven er vragen aan het eind!!