Recensie: Bennie Stout

Kinderfilms kunnen aandoenlijk of kinderachtig zijn. De klassieke fantasiefilms van Karst van der Meulen zullen dezelfde doelgroep aanspreken als Foeksia de Miniheks, maar daarbuiten houdt de vergelijking al gauw op. Waar de een vlot en charmant is, is de ander aanstellerig en gekunsteld. Foeksia viel tegen, maar regisseur Johan Nijenhuis heeft zichzelf met Bennie Stout herpakt. Een vrolijke, geestige en innemende jeugdfilm.

Het titelpersonage heeft wel iets weg van Dik Trom. Geen kwaad in de zin, maar door zijn wilde gedrag toch keer op keer in de problemen. Alle aangerichte schade moet worden verhaald, dus de familie Stout, die het al niet breed heeft, wordt steeds armer. En dan werkt vader Stout ook nog eens helemaal in Spanje. Bennie grijpt in. Hij schrijft zijn naam op de lijst van stoute kinderen in het Grote Boek van Sinterklaas, zodat hij in de zak wordt meegenomen en zijn vader op kan zoeken.

Nijenhuis heeft de jaren ’30 als setting gekozen. Deels om de economische crisis in het verhaal mee te kunnen laten spelen, maar wat overheerst is een oer-Hollandse, nostalgische sfeer, verpakt in een kleurrijk geheel met musical-elementen. Want er wordt gezongen en gedanst in Bennie Stout. Een keuze die lang niet bij iedere film goed valt, maar in dit geval leuk uitpakt. Het past wel bij dit met losbandigheid gevulde kinder-avontuur. Ook al is lang niet iedereen uit de jonge cast een natuurtalent; Bennie Stout straalt een aanstekelijke energie uit. Zo zien we dat graag bij een jeugdfilm.

Waardering: *** 1/2

Bennie Stout (2011)
Regie: Johan Nijenhuis
Scenario: Wijo Koek
Producent: Klaas de Jong
Camera: Maarten van Keller
Montage: Yamal Stitou
Met: Koen Dobbelaer, Hanna Verboom, Plien van Bennekom, Bram van der Vlugt, e.v.a.
Speelduur: 93 minuten
Te zien vanaf: 5 oktober 2011

Een gedachte over “Recensie: Bennie Stout

1. Ho! Stop! Johan Nijenhuis heeft dit project ruchtbaarheid gegeven over de rug van Dick Maas’ Sint, en regisseert vervolgens een script dat is geschreven door Wijo Koek. Koek, die in de jaren ’90 vele afleveringen van de serie Flodder en de derde film (mede-)schreef en daarmee de rechterhand van Dick Maas was in die hoedanigheid. Dat geeft maar weer eens aan hoe klein en dubieus dat filmwereldje is. Anderzijds, was Sint zonder Johan Nijenhuis ooit aan zoveel bezoekers gekomen?