Recensie: Blijf! (telefilm 2011)

Lourens Blok regisseerde drie jaar geleden de avontuurlijke familiefilm The Seven of Daran: Battle of Pareo Rock. Die film kostte miljoenen en maakte gebruik van ingewikkelde animatietechnieken. Zijn nieuwe telefilm Blijf! is minder complex, maar daardoor niet minder vermakelijk.

Aanstekelijk
De elfjarige Lieke en Milad zijn al de helft van hun leven vrienden. Als Milad en zijn familie teruggestuurd dreigen te worden naar Iran, zet Lieke alles op alles om ervoor te zorgen dat haar vriendje in Nederland kan blijven.

In tegenstelling tot Bloks groots gedraaide debuutfilm The Seven of Daran is Blijf! een intieme, charmante film geworden waarin kinderlogica een grote rol speelt. Gedurende de film kruip je meer en meer in het hoofd van de twee jonge hoofdrolspelers en benader je de problemen waar de twee tegenaan lopen op een frisse en minder gecompliceerde manier. Zo is het logisch dat Lieke op het Binnenhof een blik verf steelt om de straat vol te kalken met leuzen, dat ze een journalist opbelt om te vragen of hij een stukje wil schrijven in de krant en dat ze de minister mailt om van gedachten te veranderen.

Het zijn speelse en aanstekelijke oplossingen, die Blijf! van een charmant sausje voorzien. De film behandelt dan wel een belangrijk nationaal vraagstuk, de benadering is luchtig en avontuurlijk. Lieke en Milad (enthousiaste rollen van Mexx Nachbar en Ezzaldeen Ali) vechten niet alleen voor een langer verblijf in Nederland, maar zoeken ondertussen ook nog naar de vader van Lieke, die in België woont. Een voordeel is dat de film hierdoor – zeker voor de jeugd – vol spanning zit en vlot gemonteerd is, nadelig is het voor de uitwerking van beide plotlijnen: vermakelijk en degelijk is het allemaal wel, verheffend allerminst. Dat maakt Blijf! echter uitermate geschikt voor een groot, vooral jeugdig, publiek.

Te zien op: zaterdag 22 januari, 19.00 uur op Nederland 3.