Recensie: Bobby en de Geestenjagers

Bobbyendegeestenjagers

Voor Bobby en de Geestenjagers filmde Martin Lagestee op de SS Rotterdam, een groot cruiseschip in de havenstad. Zijn avontuurlijke jeugdfilm kreeg daarmee de duurste Nederlandse filmset ooit. Alles speelt zich aan boord af, en dat blijft nog afwisselend en onderhoudend ook. De regisseur maakt dankbaar gebruik van alle ruimtes op het schip en komt bovendien met een aangenaam verhaal voor jong en oud. De paar schoonheidsfoutjes zien we graag door de vingers.

Charmant
Het heeft ook best een bepaalde charme, de oubollig ogende special effects en de soms wat harkerige dialogen. Dat soort dingen kunnen gauw gaan storen, maar bij Bobby en de Geestenjagers overheersen de goede bedoelingen. De film draagt voor alle leeftijden een sympathieke boodschap uit, over ouderliefde en rouwverwerking. Neem daarbij een enthousiast ogende cast, en die paar ongeloofwaardige wendingen zijn we al snel weer vergeten.

Geesten
Hoofdpersoon is de dertienjarige Sanne, dochter van een geestenjager die met haar vader mee gaat om lastige spoken aan te pakken. Al snel komt ze er achter dat geesten ook best vriendelijk kunnen zijn, zoals Bobby. De twee blijken meer overeenkomsten te hebben dan ze aanvankelijk denken en proberen elkaar te helpen, voordat Sannes vader -of zijn boosaardige concurrent- de groep geesten verdrijft.

Met een degelijk verhaal, een fraaie locatie om te filmen en een goede cast kom je een heel eind, bewijst Bobby en de Geestenjagers. Met name de oudere acteurs, aangevoerd door een lekker schmierende Joke Tjalsma, zijn zichtbaar in hun element. Komedie en ontroering wisselen elkaar zo in een vlot tempo af. Dat dit kinderavontuur dan in zijn spanning wat minder overtuigt is misschien voor de jonge doelgroep juist wel prettig.

Bobby en de Geestenjagers (2013)
Regie: Martin Lagestee
Scenario: Martin Dewitte, Wijo Koek, Martin Lagestee en Nancy Stevelink