Recensie: Claustrofobia

In de online-thriller
Claustrofobia komt studente Eva in een ruim, maar nogal vreemd appartementencomplex te wonen. Haar benedenbuurman is overdreven vriendelijk, de huisbaas lijkt een obsessie met porno te hebben en haar overbuurman staat gluurt vrijwel de gehele dag bij haar naar binnen. Na een avondje stappen wordt Eva de volgende dag plots wakker in een donkere kelder, vastgeketend aan een bed. Wie zit hierachter? En waarom?

Middelmaat
Hoewel niet alles even overtuigend is aan Bobby Boermans’ speelfilmdebuut, is Claustrofobia een onderhoudende en vlotte film geworden. De door Ezra Everda geschoten beelden ogen sfeervol en worden ondersteund door een druk bevolkte, maar vaak effectieve geluidsband. Dat Claustrofobia de middelmaat echter nergens ontstijgt, ligt vooral aan het weinig originele en vaak ook slordige scenario.

Clichés
Zo presenteert scenarist Robert Arthur Jansen diverse personages die iets met de verdwijning van Eva te maken kunnen hebben, maar wordt te snel duidelijk wie de dader is. Hierdoor is er zowel in de aanloop naar haar verdwijning als tijdens de gebeurtenissen in de kelder weinig spanning te bespeuren. Claustrofobia zit verder volgestouwd met – zoals het het thriller/horror-genre betaamt – clichés (de ongewenste bezoeker die vermoord wordt, de diverse mogelijkheden voor Eva om te ontsnappen), matige dialogen en weinig logica (een goedkoop mobieltje heeft wel bereik in de beruchte kelder, een duurder exemplaar niet).

Desalniettemin kijkt de film lekker weg en zal ze voor het jongerenpubliek ongetwijfeld voor een amusant avondje vertier zorgen. Claustrofobia is zo een leuke toevoeging aan de nog weinig omvangrijke Nederhorror-traditie, maar brengt in vergelijking met genrefilms van overzee niks nieuws. Een buil valt er echter niet aan de film te vallen; ze is vanaf vandaag gratis te bekijken via www.claustrofobia.nl

Claustrofobia (2011)
Bobby Boermans
Scenario: