Recensie: Hartenstraat

Opzienbarend of origineel is het regiedebuut van Sanne Vogel niet, maar de romantische komedie Hartenstraat doet wel wat het moet doen.

hartenstraat

Hot
Romantische komedies zijn hot in de Nederlandse bioscopen en -filmwereld. De laatste jaren brachten ons onder andere ValentinoMannenhartenVerliefd op Ibiza, Leven Boerenliefde, Toscaanse Bruiloft en Smoorverliefd. De een wat frisser dan de ander. Met haar regiedebuut Hartenstraat borduurt Sanne Vogel voort op de succesformule in eerder genoemde films en situeert ze het geheel rond de negen straatjes van Amsterdam, ‘een dorp in een stad.’

Negen straatjes
In Hartenstraat volgen we het leven in en rond dit dorpje in de stad. ’s Avonds het domein van de hipsters, overdag een winkelbuurt met hippe kledingzaken naast ouderwetse detailhandels. Iedereen kent elkaar, het is een mini maatschappij vol kleurrijke personages van alle leeftijden. In de Hartenstraat, letterlijk het hart van de negen straatjes, lijkt het plotseling minder gemoedelijk, als de modieuze Katje een high fashion winkel opent. Ze ergert zich wild aan haar overbuurman Daan en zijn traiteurzaakje. En hij kan haar snobistische gedrag totaal niet waarderen. Totdat ze elkaar online tegenkomen.

Plezier
Clichés worden niet geschuwd en origineel is de film zelden, maar het belangrijkste element in een film herbergt Hartenstraat wel: de film is gemaakt met een groot hart. De cast heeft zichtbaar plezier, de dialogen en wisselwerking tussen de personages zijn komisch en adrem en de vormgeving oogt fris, sfeervol en aanstekelijk. Hartenstraat pretendeert niet meer te zijn dan het is: een makkelijk en vermakelijk tussendoortje, dat voor de romantici onder ons best aardig zijn werk doet.