web analytics

Recensie: Het Gangstermeisje

Reacties zijn gesloten

In 1966 maakte Frans Weisz zijn langspeelfilmdebuut. Het werd een eigenzinnig en stijlvol debuut. EYE Film brengt de film vanaf vandaag terug in enkele zalen door het land.

Rust
Het Gangstermeisje
, naar het gelijknamige boek van Remco Campert, gaat over een jonge schrijver die door een bevriend regisseur gevraagd wordt een scenario te schrijven naar zijn nieuwste boek ‘Het Gangstermeisje’. Dit leidt tot meningsverschillen over de hoofdfiguur en de actrice die haar moet vertolken. De schrijver vertrekt naar Menton, en hoopt daar tot rust te komen.

Passievol
Regisseur Frans Weisz maakte met Het Gangstermeisje een film die als blauwdruk kan dienen voor de rest van zijn oeuvre. Vol ambitie en tot op het bot gepassioneerd zoekt hij met name in beeld en geluid naar de optimale filmische beleving. Opgenomen in drie landen – met meer dan honderd locaties –, een grootse cinematografie en een zwarte thematiek; Het Gangstermeisje ademt Weisz, en Weisz ademt Het Gangstermeisje.

Meesterproef
Het zorgt voor een eigenzinnige film vol prachtige details, een (zelfs nu nog) ongekende allure en ontroerende momenten, maar ook één die af en toe uit de bocht vliegt of zichzelf verliest in zijn poging alles te omvatten. Filmcriticus Ellen Waller omschreef de film destijds treffend: “Het Gangstermeisje is Frans Weisz’ geslaagde meesterproef, nog niet zijn meesterwerk.” Een belofte die de regisseur later zou inlossen met titels als Charlotte (1981), Bij Nader Inzien (1991) en Storm in mijn Hoofd (2001).

Waardering: *** half

Het Gangstermeisje (1966)
Regie:
Frans Weisz
Scenario: Jan Blokker, Remco Campert, Frans Weisz, Rob du Mee
Producent: Jan Vrijman
Camera: Gérard Vandenberg
Montage: Astrid Weyman
Met: Paolo Graziosi, Kitty Courbois, Astrid Weyman, e.v.a.
Taal: Nederlands
Speelduur: 90 minuten
Te zien vanaf: 20 oktober 2011