Recensie: Loenatik, te Gek!

In 1995 introduceerde de VPRO een bonte verzameling personages in de komische familieserie Loenatik. Drie seizoenen en een speelfilm verder leek er in 2002 een einde te komen aan de succesreeks. Nu, ruim tien jaar later, zijn Dr. Doolittle, Bep Brul en De Majoor weer terug in de komische film Loenatik, te Gek!, geregisseerd door Johan Timmers.

Ontvoering
De psychiatrische patiënten Bep Brul, De Majoor, Fats, Mevrouw De Haas en Dr. Doolittle van Loenatik zijn noodgedwongen teruggekeerd in de maatschappij nadat kliniek ‘Zonnedael’ is opgeheven. Zuster Ten Hoeven mist haar geliefde patiënten en zonder hen heeft ze geen doel meer in haar leven. Wanneer de ’gekken’ vernemen dat de zuster ontvoerd is, beginnen ze onder leiding van De Majoor aan een riskante en prettig gestoorde zoektocht …

Chemie
Zelfs 12 jaar nadat Bep, Doolittle en De Haas elkaar voor het laatst tegenkwamen is de chemie tussen de personages als vanouds. De personages zijn dik aangezet, over-the-top, maar nog steeds minstens zo herkenbaar en menselijk als destijds. Hoe kleurrijk en overdreven ze ook zijn, zo ontroerend zijn ze eveneens. Je kunt haast niet niet gaan houden van deze vijf vrolijke malloten.

Hoewel de plot van de film niet bijster indrukwekkend is, biedt Loenatik, te Gek! meer dan genoeg vermaak voor een plezierige avond (of middag) in de bioscoop. De snedige dialogen, fijne interactie tussen de acteurs en de slapstickachtige situaties en grappen maken het bezoek de moeite meer dan waard. Loenatik, te Gek! is een geslaagde comeback van een historisch ensemble acteurs en personages.