Recensie: Lotus

In een van de verhaallijnen van Lotus helpt een vrouw haar moeder euthanasie te plegen. Terwijl ze haar de pillen geeft legt ze uit hoe de telefoon werkt, voor het geval er iets onverwachts gebeurt. Ze belt zichzelf om het voor te doen: er verschijnt ‘mamma’ op haar schermpje. “Zo heb je me nog nooit genoemd”, merkt de oude vrouw op, licht verrast en vertederd. Maar haar dochter is te druk bezig om dat te zien, en te begrijpen hoe belangrijk dat ene moment is. Het is een mooie scène in het speelfilmdebuut van Pascale Simons (Kinkerstraat), dat jammergenoeg ook regelmatig te gekunsteld overkomt.

Lotus is een mozaïekfilm waarin personages moeizaam contact met elkaar kunnen maken en de eenzaamheid overheerst. Een uitgeblust stelletje, een invalide sporter in een revalidatiecentrum, een vader met een groot geheim; het zijn een paar van de verhalen die losjes met elkaar verweven worden.

Het is een aardig idee, maar de uitvoering stelt teleur. Simons heeft teveel kleine drama’s bij elkaar willen stoppen, waardoor ieder verhaal gehaast aanvoelt. En daardoor krijgt de hele film iets geforceerds, de bedoelingen van de maker worden te duidelijk naar voren geschoven. Bovendien is het niet altijd even geloofwaardig. De man die al 14 weken in het revalidatiecentrum zit, heeft daar nooit bezoek gehad van zijn vriendin, maar verwacht toch dat het nog allemaal koek en ei is als hij weer weg mag.

Simons heeft goede bedoelingen, maar het werkt -op een paar momenten na- allemaal net niet. Meest overtuigend is het gedeelte over een gescheiden echtpaar dat zo goed mogelijk voor hun autistische zoon probeert te zorgen. Met name Jack Wouterse, als hopeloze vader, zet daar een sterke rol neer. Helaas is dat niet genoeg om van Lotus het universele schrijnende drama te maken dat de regisseuse voor ogen had.

Waardering: ** 1/2

Lotus (2011)
Regie: Pascale Simons