Recensie: Mijn Avonturen door V. Swchwrm

Je ziet het wel vaker in jeugdfilms, situaties die net iets boven de realiteit uitstijgen. Onlangs nog in Tony 10 bijvoorbeeld, een film met een realistische fundering, maar met sprookjesachtige taferelen. In Mijn Avonturen door V. Swchwrm werkt dat net andersom. Het is nu niet de fantasie die af en toe een loopje met de werkelijkheid neemt, maar de werkelijkheid die soms kort binnen de fantasie zichtbaar wordt.

Eerste zin
Het jonge hoofdpersonage wil schrijver worden, maar niet beroemd, dus werkend onder het alias V. Swchwrm (spreek uit als ‘sjroem’) is hij druk bezig met zijn eerste boek. Het moet iets worden dat zelfs de kritische koningin oprecht kan ontroeren. Dat blijkt nog niet mee te vallen. Swchwrm breekt vooral zijn brein over de eerste zin, want dat is de belangrijkste.

Bonte fantasiewereld
De hele film speelt zich af in het hoofd van de jonge schrijver. Alles is mogelijk en niets is zeker in zijn universum. Een lichte chaos is het zelfs, met absurdistische dialogen en situaties, en scènes die zonder duidelijke reden opeens van locatie verspringen. Regisseur Froukje Tan biedt in die vervreemdende, bonte wereld af en toe kort de ruimte om te verwijzen naar het echte leven van Swchwrm, waarbij de band met zijn opa (mooie rol Hans Dagelet) een belangrijke rol speelt. Het zijn steeds korte fragmenten die als houvast dienen in een fantasiewereld waar je volledig in kunt verdwijnen, vol met krankzinnige, humoristische uitspraken en situaties.

Toon Tellegen, op wiens boek deze film werd gebaseerd, heeft met zijn verhaal duidelijk gemaakt wat de schoonheid is van schrijven en het daarmee creëren van een compleet eigen wereld. Doordat Tan het aandurfde om het boek naar film te vertalen laat ze zien dat het vak van regisseur net zo wonderlijk kan zijn. Ze doet dat met volle overtuiging en heeft daarmee een innemende ode aan de verbeeldingskracht gemaakt.

Belangrijke vraag is wel wat de jeugdige doelgroep van haar film gaat vinden. Kinderen kunnen zich waarschijnlijk best vermaken met alle absurdistische situaties, maar Swchwrm kan zonder het zien van het grotere plaatje misschien ook wat te warrig en vervreemdend overkomen. Maar net zo goed kan deze film jonge kindergeesten aanwakkeren, veroveren en verder stimuleren. Laten we hopen op het laatste, want deze unieke film verdient het om door een groot publiek omarmd te worden.

Mijn Avonturen door V. Swchwrm (2012)
Froukje Tan
Scenario: Helena van der Meulen