Recensie: Mijn Opa de Bankrover

Sinds zijn vrouw is overleden, is opa Gerrit niet meer hetzelfde. Dement, concludeert een van de dochters al snel, maar daar wil hij niets van weten. Zijn dertienjarige kleindochter Grace probeert hem van paniekknoppen en bejaardentehuizen te beschermen, maar wil intussen ook achter een belangrijk geheim komen: waar is haar echte vader?

Haar moeder (Loes Haverkort) kwam dertien jaar geleden zwanger terug uit Suriname, maar zonder papa Beau. Grace groeide op met Teun (Waldemar Torenstra) als vader. Met nog wat broertjes en zusjes vormen ze een warm gezin, maar toch lijkt er iets niet te kloppen. Waarom wordt er altijd zo geheimzinnig gedaan over papa Beau? Grace vraagt haar opa om hulp.

Mijn Opa de Bankrover gaat dus niet in de eerste plaats over een overval. Het is de climax van het verhaal, dat wordt al duidelijk in de openingsscène, waarin opa verkleed als ruige cowboy, met spierwitte sportschoenen, de bank binnen loopt. Maar de film gaat voornamelijk over de band tussen Grace en haar opa, en hoe zij elkaar proberen verder te helpen.

Zoë van der Kust en Michiel Romeyn zijn goed op elkaar ingespeeld en vormen een innemend koppel. Ze rijden rond in een oude cadillac, houden verkleedfeestjes en zingen liedjes. Alles met een western en country-uitstraling, ook terug te horen in de soundtrack van Vincent van Warmerdam.

Ondanks serieuze thema’s als dementie en ontluikende familiegeheimen, wordt Mijn Opa de Bankrover op die manier een vertederende kinderfilm zoals regisseuse Ineke Houtman daar de afgelopen jaren al een aantal van maakte. Dat het verhaal nooit te zwaar of juist te vrolijk wordt is mede te danken aan Sjoerd Kuyper, die naast het boek ook het scenario schreef. Sommige problemen worden wel wat gemakkelijk opgelost, maar wat vooral telt is dat dit voor kinderen een spannende èn vrolijke film is, en voor volwassenen een charmant verhaal over een opa en zijn kleindochter.

Mijn Opa de Bankrover (2011)
Regie: Ineke Houtman
Scenario: Sjoerd Kuyper