web analytics

Recensie: Nova Zembla

Reacties zijn gesloten

Het is pas zijn tweede film, maar dat weerhoudt Reinout Oerlemans er niet van om groots uit te pakken. Met een budget van bijna zeven miljoen euro filmde hij op een gigantisch schip tussen ijsschotsen en op open zee. En dat allemaal met geavanceerde 3D-apparatuur. Op visueel vlak valt er dan ook niets op Nova Zembla af te dingen. Maar het verhaal had wel wat meer diepgang kunnen gebruiken.

Het is de eerste keer dat de ontdekkingsmissie van Willem Barentsz is verfilmd. Vreemd eigenlijk, want het avontuur spreekt tot de verbeelding. De mannen wilden in 1596 via het Noorden naar Azië varen, maar zagen hun schip halverwege vastlopen in het ijs. Hoe de bemanning op Nova Zembla een huis bouwde en maandenlang probeerde te overleven, legde Gerrit de Veer nauwkeurig in een dagboek vast. Zo werd het overlevingsverhaal wereldwijd beroemd.

De Veer is het hoofdpersonage in Nova Zembla, een film die dichtbij het oorspronkelijke materiaal blijft, maar daardoor ook wat zouteloos overkomt. Ondanks een paar pogingen om de personages ronder te maken, blijft de film aan de oppervlakte. Oerlemans weet de romance tussen Gerrit (degelijk neergezet door Robert de Hoog) en zijn verloofde Catharina (Doutzen Kroes in een prima eerste rol) niet goed van de grond te krijgen, net als de onderhuidse spanning en paranoia die er binnen het Behouden Huys had kunnen heersen. De film komt zo over als een vrij droge reconstructie.

Net als in Komt een Vrouw bij de Dokter zijn de personages in Nova Zembla niet genoeg uitgediept om de kijker in het verhaal mee te krijgen. Waar dat in Oerlemans’ eerste film vooral een afkeer van de hoofdpersoon opleverde, zorgt dat hier voor onverschilligheid.

Groot verschil met zijn debuutfilm is natuurlijk dat hier visueel kan worden uitgepakt. En dat doet Oerlemans uitstekend, want nergens valt aan de film af te zien dat hier met een relatief laag budget gewerkt moest worden. De aankleding is overtuigend en cameraman Lennert Hillege weet ingetogen en gevoelvol met de 3D om te gaan. Alle registers worden opengetrokken in een prachtig gefilmde flashback tussen Gerrit en Catharina. Wel wordt duidelijk dat we op het randje van kitsch balanceren als de twee geliefden hun handen naar elkaar uitstrekken, recht de zaal in.

Maar zulke scènes zijn ook best vermakelijk, in deze eerste 3D-film van Nederlandse bodem. Het straalt wel lef uit. Ook in onze filmwereld kunnen er grenzen verlegd worden, maakt Oerlemans duidelijk. Het is alleen jammer dat er minder aandacht naar de uitwerking van het verhaal is gegaan. De film heeft een fraaie driedimensionale vormgeving, maar de personages zijn zo plat als een dubbeltje.

Waardering: ***

Nova Zembla (2011)
Regie: Reinout Oerlemans
Scenario: Hugo Heinen
Producent: Hans de Weers en Reinout Oerlemans
Camera: Lennert Hillege (D.O.P.)
Montage: Michiel Reichwein
Muziek: Melcher Meirmans, Merlijn Snitker en Chrisnanne Wiegel
Met: Robert de Hoog, Derek de Lint, Victor Reinier, Semmy Schilt, Jan Decleir, Doutzen Kroes, e.v.a.
Taal: Nederlands
Speelduur: 108 minuten
Te zien vanaf: 24 november 2011

Een gedachte over “Recensie: Nova Zembla

  1. Ik vond het een hele leuke film, maar sommige dingen waren saai of heel onbegrijpelijk. Ik vond het een hele leuke 3D film

Reacties zijn gesloten.