Recensie: One Night Stand 2013 – Onder Invloed

De afgelopen jaren liet filmmaakster Nova van Dijk met enkele korte films al zien over veel talent te beschikken. Haar One Night Stand Onder Invloed is eveneens een sterk komisch drama.

onderinvloed

Belgisch dorpje
Jeanne (Marijke Pinoy) en Kirk (Robrecht Vanden Thoren) van Cauwelaert leven in een symbiose samen in een klein Vlaams dorpje nadat Kirks vader “Rudolf” 23 jaar eerder pijptabak ging halen en nooit meer terugkeerde. Op een dag wordt hun degelijke en sobere leven bruut verstoord door de Nederlander Marcus (Raymond Thiry), de flamboyante nieuwe buurman. Terwijl Kirk door Marcus wordt losgeweekt van zijn moeder, gaat Jeanne op onderzoek uit om koste wat kost haar zoon terug te winnen, maar niets is wat het lijkt.

Karikaturen
Onder Invloed speelt zich af in de jaren zeventig, een tijd waarin een groot deel van Nederland en België wakker werd geschud door een vrijere moraal en bijbehorende taboedoorbrekende levensgewoonten. Tegenover de brave familie van Cauwelaert in het ingedutte dorp, portretteert Van Dijk de komst van losbol Marcus, die voortdurend aan paddestoelenthee en jointjes lurkt. Als huisdier houdt hij een alpaca, die te pas en onpas droogkomisch door het toneel huppelt.

Hoewel er uiteindelijk niet al te veel gebeurt in Onder Invloed, is de film een sfeervol en droogkomische weergave van de kleine dagelijkse beslommeringen in een net zo kleine Vlaamse gemeenschap. Van Dijk legt bewust de nadruk op de karikaturale personages en hun dagelijkse gewoonten, die steeds meer tegenover elkaar komen te staan. Het sterke acteerwerk van de drie hoofdrolspelers en het lekkere tempo zorgen vervolgens voor een vermakelijk avondje televisie. Het dunne plotje wordt uiteindelijk ook nog mooi sluitend afgerond.

Te zien: vrijdag 27 december, 23.15 uur op Nederland 2.