Recensie: Rabat

De Marokkaanse cultuur tegenover de Nederlandse zetten om verschillen en uiteindelijk vooral overeenkomsten te benadrukken; er zijn een aantal leuke en warme films uit ontstaan, maar inmiddels zijn er wel genoeg regisseurs geweest die iets over onze multiculti-samenleving wilden zeggen. In Rabat, een film over drie vrienden van Noord-Afrikaanse afkomst, worden geen statements gemaakt. De zomerse roadmovie met humor en drama gaat over een andere cultuur dan de Nederlandse, maar benadrukt dat nergens. Zo ontstaat er een ongeforceerde film met een prettige sfeer. Jammergenoeg is het verhaal niet altijd geloofwaardig en werkt het naar een nogal tam einde toe.

Nadir moet een oude taxi van zijn vader van Amsterdam naar Rabat brengen. Hij is van plan alleen te gaan, maar twee goede vrienden nodigen zichzelf uit om mee te rijden. Onderweg gebeuren er dingen die hun jarenlange vriendschap onder spanning zetten.

Lang niet alle nieuwe ervaringen en ontmoetingen zijn even origineel of geloofwaardig. Nadir leert terloops een paar levenslessen van mensen die hij (soms iets te) toevallig tegenkomt en als zijn vrienden naar een Spaanse discotheek gaan liggen de clichés op de loer. Toch blijft de film afwisselend en onderhoudend.

Naast de aangename, zomerse sfeer is dat vooral te danken aan de drie hoofdrolspelers: Nasrdin Dchar (Tirza) in zijn eerste hoofdrol, bijgestaan door Achmed Akkabi (Sterke Verhalen) en Chico Kenzari (Loft). Hun personages zijn wat mat en gekunsteld uitgewerkt (de een rustig en verstandig, de ander opvliegender of uitbundiger), maar ze zijn goed op elkaar ingespeeld. Vooral door de drie acteurs is Rabat een film waar je, ondanks de tekortkomingen, graag in mee wilt gaan.

Rabat (2011)
Regie en scenario: Victor Ponten en Jim Taihuttu
Camera: Lennert Verstegen