Recensie: Rowwen Hèze FANS

In het kader van het 30-jarig bestaan van de Limburgse muziekband Rowwen Heze maakte Louk Voncken in opdracht van het Limburgs Museum een documentaire over de fans van het bekendste exportprodukt van de provincie na vlaai en enkele biermerken. Rowwen Hèze FANS toont ons enkele aanhangers van Limburgs meest succesvolle band van de afgelopen 30 jaar.

rowwenhezefans

Binding met de band
In de 50 minuten durende documentaire vertellen fans van uiteenlopende generaties uit heel Nederland over hun vaak zichtbaar emotionele ervaringen met de band en de muziek. Na een korte introductie van de persoon omtrent zijn of haar werk en/of achtergrond, verhalen zij over hun ‘eerste keer Rowwen Hèze’, de liedteksten, hun aandenkens en gebeurtenissen rondom concerten van de door hen bejubelde band.

Zo vertelt Silvia ons over haar gele geluksknikker waar ze veel steun aan heeft gehad tijdens haar chemotherapie en staat Kees zichtbaar ontroerd bij het schilderij dat zanger Jack Poels van hem en zijn vrouw heeft gemaakt. De prominente aanwezigheid bij vele concerten van “Raymond, die Belg” wordt door de voorzitter van de fanclub, en enkele andere fans van het eerste uur, herdacht. Een video waarin de bandleden hun steun betuigen aan de nabestaanden van één van hun trouwere aanhangers is één van de voorbeelden van de ogenschijnlijk persoonlijke band van de band met haar fans.

Ontboezemingen
Die steunbetuigingsopname is overigens de enige waarin de muzikanten zelf te zien zijn, maar gedurende de film is hun muziek natuurlijk veelvuldig hoorbaar. Bijvoorbeeld als we met de Amelandse Rowwen Hèze-vertolker Daniël op pad gaan en als de jonge Graatje ons zijn beleving van het jaarlijkse slotconcert toont middels de camera-beelden die hij vanaf een helm op zijn hoofd maakt. Door de botsende bezwete en met bier overgoten lichamen en een bloedneus van de camera-man zelf, wordt de voor velen uitbundige beleving van de concerten mooi invoelbaar gemaakt. Internetvideo’s van andere fans tonen, naast de gesprekken met de hoofdpersonen, nog meer gevarieerde ontboezemingen omtrent 30 jaar Rowwen Hèze. Ze vormen bovendien een mooi contrast met de plakboeken vol memorabilia zoals die bewaard worden door een vrouw, die al 128 keer bij een concert was, en de vele knipsels, brieven en mails van de fanclubvoorzitter, die een bonte verzameling aan fanmail herbergt.

Aan het begin van de documentaire krijgt de kijker een snelcursus Rowwen Hèze. Deze wordt gegeven door Joep, op een plek die onmiskenbaar het door de band bezongen natuurgebied De Peel moet zijn. Dat vermoeden wordt gedurende de film alsmaar sterker en indirect bevestigd met het ter plekke, bij zonsondergang, ten gehore brengen van het lied “De Peel in brand”. Daarmee komt de film, afgezien van een ludieke doch begrijpelijke gedachte van Graatje, tot een mooi einde met een schitterende illustratie van het oorspronkelijke gevoel uit de beginjaren van Rowwen Hèze. Een gevoel waarmee de groep door de jaren heen een grote en diverse schare aan betrokken fans heeft weten te raken en aan zich te binden. Eén van hen besluit dan ook met een onvervalst Bredaase tongval: “Rowwen Hèze, ga nog maar een paar jaar door, want ik kan niet zonder jullie.”

Rowwen Hèze FANS is 27 en 28 juni 2015 uitgezonden op televisie bij L1.