Recensie: Toegetakeld door de Liefde

toegetakelddoordeliefde

Toegetakeld door de Liefde is het regiedebuut van Ari Deelder en tevens het laatste project van het inmiddels wegbezuinigde Rotterdam Media Fonds. Tijdens het IFFR beleefde de film haar wereldpremiere en werd geselecteerd voor de Bright Future competitie. Ari Deelder schreef tevens het script dat gebaseerd is op het boek ‘Door de Liefde Toegetakeld’ van Aat Ceelen.

Onbeantwoorde liefde
Schrijver Arie kampt met een writersblock en moet over twee maanden zijn nieuwe boek af hebben. De tijd dringt, de huurachterstand loopt op, maar hij heeft nog geen letter op papier. Tijdens een toevallige reis met de tram, valt hij als een blok voor de roodharige trambestuurder Sonja met haar Rubensiaanse verschijning. Wanneer haar tramlijn plots wordt opgeheven doet Arie er alles aan om Sonja weer te vinden. Als al zijn obsessieve pogingen om met haar in contact te komen falen, dreigt Arie langzamerhand zijn uitgever, huis, eigenwaarde en realiteitszin te verliezen.

De tragiek van een onbeantwoorde liefde wordt op een komische wijze verbeeld, waarbij in momenten het tragische van de situatie komt doorsijpelen. Hoofdrolspeler Raymond Thiry weet met zijn droevige gelaat de eenzame schrijver uitstekend te vertolken en in alle surrealistische situaties te overtuigen. Bij vlagen zijn de dromerige scènes hilarisch, maar met name visueel overtuigend.

Surrealistisch absurdisme
Het is al vroeg in de film goed te merken dat Ari Deelder de dochter is van dichter Jules Deelder; de stad Rotterdam als het sfeerbepalende decor, de jazzy soundtrack van New Cool Collective, de vormgeving van de titels en filmposter verraden een voorliefde voor jazz, de jaren ’50  en het klassieke Hollywood. In combinatie met de animaties van Nina Gantz leveren deze elementen sfeervolle beelden en mooie absurdistische scènes op, waarin het verlies van realiteitsbesef van schrijver Arie mooi wordt verbeeld.

De film doet door haar camerawerk, kleur- en lichtgebruik ergens denken aan een tragikomische versie van Paul Verhoevens De Vierde Man, waar een schrijver eveneens kampt met een gebrek aan inspiratie en zich in een dromerige, surrealistische wereld bevindt. Het is echter jammer dat Toegetakeld door de Liefde halverwege te veel blijft hangen in absurdisme en de kijker niet emotioneel mee kan gaan in de teloorgang van Arie.

Het regiedebuut van Ari Deelder is een sfeervolle tragi-komische vertelling van een man die ten onder gaat aan zijn eigen obsessie. De film levert voldoende momenten van komisch absurdisme op, maar kiest helaas te vaak voor vorm, waardoor de film diepgang mist en niet voor de volle 90 minuten weet te beklijven.

Toegetakeld door de Liefde (2013)
Gebaseerd op het boek “Door de liefde toegetakeld” van Aat Ceelen
Regie en scenario: Ari Deelder