Recensie: Verzet

verzet

Wereldwijd worden er jaarlijks nog steeds vele films afgeleverd over de Tweede Wereldoorlog. Parodieën blijven echter gevoelig terrein (behalve in Engeland). Debuterend regisseur Rob Lücker draaide er, samen met scenarist Luuk van Bemmelen, zijn hand echter niet voor om. Verzet neemt op hilarische wijze vrijwel alle clichés die je je kunt bedenken over deze pijnlijke periode uit de collectieve geschiedenis op de hak.

Luchtig en komisch
Even luchtig als komisch. Zo laat de One Night Stand Verzet van de Limburgse cineast Rob Lücker zich het beste omschrijven. Ondanks de ‘zware’ setting – het door de Duitsers bezette Amsterdam anno 1943 – heeft het zwartkomische en frisse Verzet, over een neurotische porseleinverzamelaar die opeens een brutale, kettingrokende onderduikster op zijn dak krijgt, voortdurend een lichte toon en rijgen de rake grappen zich in rap tempo aaneen. Met René van ’t Hof als leading actor, met naast zich onder anderen Sanne Vogel en Porgy Franssen, zit het wat acteerwerk betreft ook wel snor. Vooral Van ’t Hof is wederom in zijn element in de rol van ietwat wereldvreemd persoon (zie ook onder meer Succes en Matterhorn).

Met slechts een budget van nog geen drie ton heeft het productieteam van Verzet bovendien een razend knappe prestatie geleverd. De sets zijn slim klein gehouden, zonder dat de film goedkoop aanvoelt. Integendeel, met veel oog voor details, een handjevol wat grotere sets én in combinatie met het camerawerk van Lex Brand, weet de film wat production value betreft volledig te overtuigen. Verzet mag nu al gerekend worden tot een van de beste One Night Stands ooit. Een frisse en luchtige wind als deze voelen we graag vaker in het anders veelal artistiek verantwoorde en pretentieus aanvoelende project.

Waardering: **** half

Te zien tijdens het NFF: 28-09, 02-10 en 03-10.
Op televisie: december 2013 of januari 2014.