Sextet

Sextet is de nieuwste film van Eddy Terstall en gaat over, u raadt het al, sex. De film is de tweede film uit Terstalls maatschappijtrilogie. De eerste film, Simon, was een groot succes en het is dan ook vreemd dat de regisseur over slechts 70.000 euro kon beschikken voor Sextet. Waar in Simon wiet, homo’s en  euthanasie de revue passeerden,  zijn nu de seksuele escapades van de Nederlanders aan de beurt. De derde film in het rijtje, Vox Populi – over de Nederlandse rechtsstaat – wordt op dit moment gedraaid, dit keer wèl met geld van het filmfonds.

Sextet vertelt een zestal uiteenlopende verhalen over Nederland en haar sekscultuur. Een greep uit het assortiment: lesbische vrouwen (o.a. Katja Schuurman) nodigen hun Marokkaanse buurvrouw (Rachid Illaala) uit op de koffie; een seksuologe (Femke Lakerveld) neemt, tot enige onvrede van haar man (Eric van Sauers), haar werk mee naar huis en een jonge Groningse meid (Esmeral Gasman) papt aan met een schrijver op leeftijd (Jan Mulder). Deze en nog enkele korte verhalen worden verteld aan de hand van het overkoepelende verhaal rondom Gene Bervoets, die als leraar aan een Belgische filmacademie Terstalls film van commentaar voorziet, maar vooral bekritiseerd.

Terstall is erin geslaagd een grappige, interessante en hier en daar zelfs maatschappijkritische film te maken. Terstall experimenteert met verschillende stijlen (o.a. animatie en het gebruik van zwart-wit), die op heel wat commentaar van de Belgische filmleraar kunnen rekenen, maar uiteindelijk allemaal op een grappige manier een duidelijke functie hebben. Het is altijd leuk om te zien dat makers bewust bezig zijn met het medium film en op allerlei manieren de grenzen van het medium aftasten. Toch zorgen de vele stijlen  bij tijd en wijle voor enige incoherentie. Vooral de extreem flauwe animatie (waar de leraar even een uitstapje naar de hoeren maakt) valt een beetje buiten de boot vanwege de platheid. Een platheid die onterecht nog steeds aan de Nederlandse film gelinkt wordt. Met dit in ons achterhoofd maakt Terstall met deze scène echter wel een sterk statement. Juist de Belgische filmleraar – die kritiek heeft op het vele naakt in de film – bezoekt de hoeren en leeft zich hier op platvoerse wijze uit.

Uitstekend spel
In Sextet heeft Terstall zijn vaste vriendenkring uitgebreid met tal van andere acteurs. Onder andere Tara Elders (die helaas net iets te oud is voor haar rol), Huub Stapel, Katja Schuurman (als lesbiënne, die het niet zo nauw neemt met de regels binnen een relatie), Gene Bervoets (leuk, als constant zeurende en zanikende filmleraar die weinig positiefs te melden heeft over “die regisseur in z’n midlife-crisis”) en de al eerder genoemde Esmaral Gasman. Deze laatste speelt in meerder verhaallijnen en kan, na het zien van Sextet, als een talent worden beschouwd. Beeldschoon op een onconventionele manier en enorm leuk, flirtend met Jan Mulder (in het Gronings!) is dit iemand om de komende jaren in de gaten te houden. Bij de mannelijke acteurs valt ook Eric van Sauers op, die zich op een bepaald moment tot de kijker richt en ter plekke een geestige monoloog over de macho-man begint; het geheel doet nogal cabareteske aan en doet dan ook denken aan enkele shows die Van Sauers eerder speelde.

Minimale middelen
Het blijft altijd erg jammer dat ook een gerenommeerd filmmaker als Terstall keer op keer moet bedelen bij de fondsen voor financiële steun. Het is dan ook goed te begrijpen dat Terstall met minimale middelen toch films wil draaien. Opmerkelijk is daarom dat niet zozeer het budget, maar meer de structuur van het verhaal Sextet een beetje opbreekt. Niet elk verhaaltje werkt even goed en het geheel hangt een beetje als los zand aan elkaar. Maar gelachen wordt er, dat is zeker.

*** half

Sextet  (2007)
Eddy Terstall