SpangaS op Survival

“Vlotte doelgroepfilm

Na ZOOP is nu ook van de serie SpangaS een bioscoopfilm gemaakt. Het resultaat: een nieuwe doelgroepfilm uit de stal van NL Film & TV.

Soepel
Tijdens de introductie van de film wordt de lat meteen hoog gelegd. Door soepel camerawerk en een perfecte timing van de acteurs worden de verhaallijnen vanaf het begin aan elkaar gesmeed en denken we iedereen te kennen voordat de bus naar de Ardennen vertrekt. De film wordt gekenmerkt door hetzelfde vlotte tempo als de serie, waarvan één aflevering altijd maar een minuut of tien duurt.

Dropping
Het is een pré om de hoofdpersonen en hun achtergrond van te voren te kennen: wie was ook alweer op wie? Toch niet geheel noodzakelijk, want thema’s als onbeantwoorde liefde en vriendschap verkiezen boven een relatie zijn universeel. Een meisje van zestien met heimwee, dat krampachtig houvast zoekt aan een knuffel en dat niet onder stoelen of banken stopt, is wellicht een beetje merkwaardig, maar hoe ze zich ontfermt over drie jonge eendjes is oprecht ontroerend.

Hunk Barry (Tim Murck) die in de serie het Spangalis College verlaten heeft, mag in de film niet ontbreken en weet op z’n brommer zijn oude klasgenoten in de wildernis te vinden. Onder zeer weinig begeleiding, slechts twee docenten, halen ze halsbrekende toeren uit, maar zo ervaren de leerlingen tenminste dat onverantwoord gedrag meteen een verschil tussen leven en dood kan betekenen. Dat dit de wijze les is in de film overheerst in bijna elke verhaallijn. Zo krijgt Tobias (Marius Gottlieb) berouw van het vervalsen van de aanwijzing tijdens de dropping waardoor hij zijn klasgenoten, inclusief zijn eigen tweelingbroer, de verkeerde kant op stuurt en leert Avalanche (Talisia Misiedjan) dat het beter is om toe te geven dat je de weg kwijt bent, dan op de gok ergens heen te lopen.

Noodweer
De film is voor een groot deel opgenomen in de Belgische Ardennen, maar voor de spectaculaire raft-scènes is men uitgeweken naar Zuid-Frankrijk. Los van het gescripte noodweer gedurende de werkweek, werd de cast en crew in de Ardennen regelmatig overvallen door ‘echte’ regen, wat behoorlijk wat water en blubber op de set opleverde.

Familiefilm
Hoewel regisseur Diede in ’t Veld de film nadrukkelijk een familiefilm noemt, wordt er met het verhaal, het vlotte tempo en de vele personages bovenal ingespeeld op de behoefte van de grootste fans van de serie. De SpangaS-community bestaat voornamelijk uit 9 tot 12 jarigen die trouw de serie volgen en op www.SpangaS.nl hun meningen over de onderwerpen met elkaar delen. Waarschijnlijk zullen ze dit avontuur van hun helden ook met open armen ontvangen.

SpangaS op Survival (2009)
Regie: Diede in ‘t Veld
Scenario: Anya Koek
Cast: Talisia Misiedjan, Titia Hoogendoorn, Fatma Genç, Tim Murck, Gaby Blaaser, Roos Smit, Jasper Gottlieb, Marius Gottlieb, Sebastian Wulff, Chemseddine Amar, Yamill Jones, Mounira Hadj Mansour, Kimberley Klaver, Steef Hupkes, Judy Doorman
Producenten: Johan Nijenhuis en Alain de Levita
Camera: Maarten van Keller
Montage: Yamal Stitou